Önsegítő pszichológia, tanulásfejlesztő tréningek, diszlexia korrekció, tanácsadás - szakmai vezető: dr. Pusztai Éva diszlexia tréner

Nehezen jegyzed meg a tanulnivalót, s ha mégis sikerül, a felelés, dolgozat idejére egyszerűen eltűnik az emlékezetedből? Ezért úgy gondolod "szita az agyad", azaz gyenge a memóriád, s most varázserejű memóriajavító módszereket vársz tőlem?

Vannak ilyen módszerek, ha nem is varázserejűek, de hatásosak - mindjárt azokról is szó lesz. Először azonban muszáj egy kicsit azzal foglalkoznunk, hogy miért sokkal nehezebb megjegyezni a tananyagot, mint például a tegnap látott film tartalmát. Ennek legalább három oka van:

  • A tanári magyarázatok, a tankönyvi szövegek általában közelítőleg sem olyan élményszerűek, érdekesek, mint egy mozifilm / bár vannak üdítő kivételek/
  • Nincsenek módszereid ahhoz, hogy az unalmas kásahegyet - a tananyagot- miként lehet viszonylag élvezhető formára átgyúrni
  • Nem tudod, hogyan kell módszeresen megjegyezni dolgokat és később emlékezni azokra.

Az egyik leggyakoribb tanulási hiba az értelem nélküli tanulás - a magolás. Néha persze rákényszerül az ember arra, hogy egyszerűen bevágjon dolgokat, ilyenek például a meg nem értett vagy érthetetlen szabályok, amikből másnap dolgozatot iratnak. Ilyenkor még mindig eredményesebb a magolás, mint egyest kapni. Sajnos a megértés az iskolában nem mindig feltétele a jó jegynek.

DE: nagyon nagy baj, ha ebből rendszert csinálsz! A bemagolt tudás ugyanis valójában csak papagájbeszéd, nagyon hamar elfelejted és később semmire sem tudod használni.
Ezért ha valamit nem értesz, kérdezz! Ne hagyd magad lerázni, udvariasan de határozottan rágd a tanár fülét: NEM ÉRTEM!

A következő félreértés a memóriával kapcsolatban, hogy ha valamit végre megértettél, attól még nem tanultad meg! A megtanulás - a bevésés - kicsit hasonlít a magoláshoz, amennyiben kitartás, fenék kell hozzá, de mégis egészen más, hiszen már értelme, jelentése van számodra a szövegnek.

Sok készség van, ami nem alakul ki addig, amíg nagyon sokszor mechanikusan nem ismételted meg ugyanazt a mozdulatsort: így van ez a számítógépes játékoknál, az egyenes vonal vagy kör rajzolásánál, az autóvezetésnél, vagy egy hangszeren való játéknál. Elhatározás, céltudatosság, szándék és kitartás nélkül sem az autóvezetést, sem a fizika leckét nem lehet megtanulni! Vannak persze célszerű módszerek, ezekkel lerövidítheted a tanulási időszakot, de magát az erőfeszítést sajnos a legtöbbször nem lehet megtakarítani.

Könnyebb megjegyezni, és később előhívni azt, amit nem csak megértettünk, hanem utána rövid, lényegre törő formában tárolunk be az emlékezetünkbe. A tanulás egyik alapvető titka, hogy a lényeget kell megtalálni és mélyen bevésni!
De hogyan találjam meg a lényeget?- kérdezheted. Nos valóban ez a hatékony tanulás alfája és omegája. Amikor a tankönyv szövegét olvasod, koncentrálj arra, hogy megtaláld azokat a szavakat kifejezéseket, amelyek a mondanivaló lényegét hordozzák. Szinte ízlelj meg minden szót, mennyire új, menyire fontos, mi jut róla eszedbe, találkoztál- e már vele? Dolgozhatsz kizárásos alapon: ez a szó sem fontos, ez sem, ez sem - és ha elég figyelmes voltál, ami mard, az lesz a lényeg. Ezt húzd alá, de még jobb, ha egy papírlapra leírod a lényegi szavakat, mondatokat ráadásul színessel - ezzel segítheted az agyadat a megjegyzésben. Ezt nevezzük kulcsszó vázlatnak. A kulcsszavakról eszedbe jutnak a részletek, és folyamatosan tudsz beszélni a témáról.

A memorizálás, a bevésés leghatékonyabb módja a rendszeres ismétlés. Kísérletek bizonyítják ha egy szöveget egymás után tízszer átveszünk, megközelítően sem fogunk rá olyan jól emlékezni két hét múlva, mintha ma kétszer, holnap és azt követő három napon egyszer, egy hét múlva és két hét múlva még egyszer-egyszer tesszük ugyanezt. Így harminc százalékkal kevesebb tanulással ugyanazt az eredményt érjük el.

Ha könnyen elkalandozik a figyelmed, olvass hangosan, de legalább félhangosan! Ha minden délután, függetlenül a másnapi tanrendtől, végiggondolod, átnézed, még jobb ha összefoglalod, mi volt az aznapi új anyagrészek lényege, a későbbi tanulás felét megspóroltad. Ilyenkor ugyanis még frissek az emlékek, és egy gyors ismétlés megerősíti a lenyomatokat az agyadban. Három nap múlva, amikor sorra kerül az a tantárgy egy újabb gyors átismétlés elég lehet a sikeres felkészüléshez.

Két hét múlva arról olvashatsz, hogyan kell fejleszteni a szövegértést.

dr. Pusztai Éva
tanulásmódszertan tréner

Címkék: tanulástechnika



A bejegyzés trackback címe:

https://tanulasmodszertan.blog.hu/api/trackback/id/tr981385688

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.

nyári napközik:

délelőtt tanulunk, délután nyaralunk
11-14 éveseknek
június 20 - 24
június 27 - július 1
részletek, jelentkezés

tanulasmodszertan.hu

iskoláról, gyerekekről, tanulásról közérthetően a tanulasmodszertan.hu szerkesztésében

Friss topikok

süti beállítások módosítása