Önsegítő pszichológia, tanulásfejlesztő tréningek, diszlexia korrekció, tanácsadás - szakmai vezető: dr. Pusztai Éva diszlexia tréner

A megtanulandó leckét az elhagyható részletektől megszabadítani, majd az így kihámozott, és megértett lényeget meg is jegyezni - ez a diákok napról napra, tantárgyról tantárgyra ismétlődő feladata. Most arról lesz szó, hogyan lehet gyorsan és biztosan eljutni a lényegig. 

A lényeg megtalálását akadályozhatja, ha:

  • már korábban elvesztettük a tananyag fonalát /pl. fizikában, kémiában/
  • nem értjük a szövegben előforduló fogalmakat, idegen szavakat
  • nincs gyakorlatunk a lényeg kiemelésében 


Az első két akadály leküzdésében a felzárkóztatás, korrepetálás illetve a tananyagban előforduló szakszavak szótárszerű kigyűjtése és megtanulása segít. Ha azért nem találjuk a lényeget, mert nincs gyakorlatunk az efféle szellemi munkában, kezdjük olyan szöveggel, ami érdekes, és nincs nagyon távol a hétköznapi nyelvhasználattól. Vegyünk például egy újsághírt: 

"Egész Európában tovább tart az rendkívül enyhe tél, és a meteorológusok bizonytalanok abban, hogy az idén lesz-e egyáltalán kemény fagy, jelentős havazás. A bizonytalanságukat nem csak az okozza, hogy tíz napnál távolabbra már nagyon kis valószínűséggel lehet jósolni, hanem az is, hogy eltérnek az álláspontok a globális felmelegedés és a mostani enyheség kapcsolásnak megítélésében. Egyes tudósok szerint semmi rendkívüli sincs a januári tavaszban, húsz-harminc évente előfordul ilyesmi. Mások úgy vélik, évről évre rövidül Európában az igazi tél, és egyre szélsőségesebb a hideg évszak: összességében csökken a lehullott hó mennyisége, de ami esik, az gyorsan jön, és nagy károkat okoz. Ugyanez a helyzet az áradásokkal és a szélviharokkal is. Vagyis kontinensünk időjárása egyre kiszámíthatatlanabb, miközben az átlaghőmérséklet folyamatosan emelkedik. Tovább bonyolítja a képletet, és akadályozza a folyamatok megértését, hogy a meleg Golf-áramlat, ami Európa nyugati és északi részének időjárását jelentősen befolyásolja, évről évre gyengül. Emiatt Nagy-Britanniában például egyre melegebbek a nyarak, télen pedig szokatlanul nagy havazások vannak. A legvalószínűbb, hogy az immár bizonyítottnak tekinthető globális felmelegedés folyamatosan egyre szélsőségesebbé teszi kontinensünk klímáját, egyes helyeken hidegebb, másutt melegebb, összességében azonban szárazabb lesz Európa." 

A fenti cikk lényege egy középiskolás megfogalmazásában valahogy így hangzik: 

"Marad a szokatlanul enyhe tél, amiben valószínűleg szerepe van a globális felmelegedésnek. Európa időjárása a jövőben még szélsőségesebb lesz, nagy melegek és hidegek egyaránt várhatók, és kevesebb lesz a csapadék'. 

A felső tagozatosok számára jöjjön most egy egyszerűbb újságcikk: 

"Megbénult az M3-as autósztráda forgalma a Budapest felé vezető oldalon, miután tegnap hajnalban nyolc jármű futott egymásba a hajnali ködben Gödöllő magasságában. Egy Ford mikrobusz szabálytalan előzése hirtelen fékezésre kényszerítette a mögötte haladó Opel Vectrat. A két jármű összeütközött, majd még további négy személygépkocsi és két kisteherautó szaladt egymásba. A karambolsorozatban négy személy súlyos, öt személy könnyű sérülést szenvedett, őket a mentők a hatvani városi kórházba és a kispesti Jahn Ferenc kórházba szállították. A járművekben mintegy 8 millió forintos kár keletkezett. Az egyik kisteherautó étolajat szállított, az ütközés következtében az útestre került olaj veszélyeztette a közlekedés biztonságát, ezért speciális anyaggal kellett megtisztítani az útpályát. Az autósztrádát a műszaki mentés miatt öt órára lezárták, ezalatt a másik útpályán haladt mindkét irányú forgalom. 

Mi ebből a lényeg? 

"Nyolc személyt szállítottak kórházba, és órákra lezárták az M3-ast Budapest irányában, egy tegnap hajnali tömegbaleset után, amelyben nyolc jármű futott egymásba Gödöllő térségében." 

    Érdemes minél többször ilyen lényeg-kereső feladatot/játékot akár közös családi programként játszani. Jó móka közösen látott filmek sztoriját összefoglalni egy-két mondatban. Versenyezhetünk, hogy ki tud a legkevesebb szóval minél több információt bepréselni, persze úgy hogy a szöveg megfeleljen a magyar nyelv és azt érthetőség szabályainak.

     

    dr. Pusztai Éva 
    tanulásmódszertan tréner

Címkék: szövegértés



A bejegyzés trackback címe:

http://tanulasmodszertan.blog.hu/api/trackback/id/tr71384155

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.

nyári napközik:

délelőtt tanulunk, délután nyaralunk
11-14 éveseknek
június 20 - 24
június 27 - július 1
részletek, jelentkezés

tanulasmodszertan.hu

iskoláról, gyerekekről, tanulásról közérthetően a tanulasmodszertan.hu szerkesztésében

Friss topikok