Önsegítő pszichológia, tanulásfejlesztő tréningek, diszlexia korrekció, tanácsadás - szakmai vezető: dr. Pusztai Éva diszlexia tréner

 

A jó élet feltételei: az életkészségek
 
Kinek a dolga megtanítani az életkészségeket a gyerekeknek? Mit tehetnek mindezért a szülők?  Nem kétséges, hogy ezen a téren a legtöbbet otthon tanuljuk, mégpedig attól a perctől, amikor a világra jöttünk. Ahogy a szülők élik a mindennapi életüket, ahogy bánnak egymással, a többi családtaggal, ahogy viselkednek a közértben, az autóban, a munkájukban, az mind beszivárog és kitörölhetetlen nyomot hagy a gyerek személyiségében, mintát ad az életben követendő megoldásokhoz.
 
A bácsi dühös vagy szomorú?
 
Persze, mindezt lehet sokkal tudatosabban is tenni, és átadni, bár ehhez a szülőknek is önismeretre és bizonyos esetekben változásra, fejlődésre van szükségük. Az első lépés ezen az úton, ha segítünk gyermekünknek felismerni, megérteni, rendszerezni az érzelmeit. Egészen korai életkorban el lehet kezdeni játékosan felfedezni az érzelmek és azok kifejezésének összetett világát, a kicsikkel, pl. magazinokból vett képekkel is gyakorolhatjuk az arcokon az érzelmek felismerését. Az is nagy hatással van a gyermek életkészségeinek fejlődésére, hogy szülei miként birkóznak meg saját érzelmi, indulati életükkel. A melegséget és ragaszkodást szabadon kifejezni tudó szülők olyan gyerekeket tudnak nevelni, akik ugyancsak szabadon tudják kifejezni érzéseiket.



A jó élet feltételei: az életkészségek

 
Közeledik a nyári szünet, s ilyenkor minden évben megkérdezik a gondos szülők, hogy tanuljon-e a gyerek nyáron? Erre általában azt szoktam válaszolni, hogy, ha csak nem szorul javítóvizsgára, nyáron felejtsék el a tanulást, épp elég lesz megbirkózni a kötelező olvasmányokkal. Az idén, a korábbiaktól eltérően mégis azt mondom, hogy igenis tanuljon a gyerek - de mást, és főleg másként, mint tette ezt egész évben. Mást tanuljon, mégpedig életkészségeket, és másként, mint tette azt az elmúlt tíz hónapban, az iskolában. Ezt a tudást ugyanis nem könyvekből, hanem a gyakorlat útján lehet elsajátítani. Igaz, ehhez is kellenek tanítók. De, erről majd később.
 
Fontosabb, mint az érdemjegyek
 
Mik azok az életkészségek, és miért kell ezzel külön foglalkozni? Nem az a dolga a gyereknek, hogy tanuljon minél szorgalmasabban, és eredményesebben? Valóban, ez is a dolga, de legyen még oly sikeres a tananyag elsajátításában, ettől még nem biztos, hogy az életben is sikeres lesz. A kilencvenes években kezdtek foglalkozni a nagy nemzetközi szervezetek, az ENSZ, a WHO az életkészségek fontosságával. Akkor vált egyértelművé, hogy világunk egyre gyorsabban változik, korábban nem is sejtett kihívások elé néz az emberiség. Ezeket a globális problémákat – pl. a gazdasági válságok, az energiakrízis, környezetszennyezés, élelmiszerválság, éghajlatváltozás, népesedési gondok, munkanélküliség - nem lehet ugyanazzal a mentalitással, stílussal és készségekkel megoldani, amelyekkel létrehoztuk őket.
 


(a sorozat első ill. második része)

 

A tanulási zavarokat három nagy csoportba szokás sorolni:

 - a beszéd és a nyelvhasználat zavarai
- az olvasási, írási és számolási készség zavarai
- az előbbiekbe nem sorolható tanulási nehézségek, amelyek szintén nem vezethetők vissza gyengébb szellemi képességre, vagy nevelési, családi hátrányra.
 
A beszéd és a nyelvhasználat zavarait sokan nem kötik össze a tanulási nehézségekkel, pedig ezek a legkorábbi jelei annak, hogy a gyerek az iskolában gyengén fog teljesíteni.
A nyelvhasználattal kapcsolatos zavarok egyik formája, amikor a gyerek hangokat téveszt. Ők a pöszén beszélők. A nyolc évnél fiatalabb gyerekek legalább 10%-a mutat ilyen tüneteket. Ezt szerencsére a legtöbb gyerek kinövi, illetve logopédus segítségével teljesen megszüntethető.
 


(a sorozat első része)

 

Amikor a szülők azzal szembesülnek, hogy a gyermeküknek komoly tanulási zavara van, az első kérdés, amit föltesznek: mi okozta, ki hibázott? A szakemberek véleménye szerint, szinte lehetetlen egyetlen okra visszavezetni az ilyen rendellenességeket. Azt azonban már tudjuk, hogy mi minden játszhat szerepet ezek kialakulásában.

 

Korábban az az álláspont uralkodott, hogy valamilyen konkrét idegrendszeri probléma váltja ki a tanulási rendellenességeket. Az utóbbi évtized kutatásai alapján ma már sokkal összetettebbnek látjuk az okokat. Egyre több tudományos bizonyíték van arra, hogy nem egyetlen agyterületnek a rendellenes működéséről van szó, hanem a különböző agyi régiók közötti információs kapcsolatban lépnek fel különböző problémák. Vagyis a tanulási zavar az agy struktúrájában és működésében észlelhető finom eltérések következménye. Ezek az eltérések többnyire már a születés előtt kialakulnak.
 
 

Ha a gyermekünk tartósan gyengén teljesít az iskolában, megpróbálunk változtatni, javítani a helyzeten. Ez lehet szigorúbb számonkérés, büntetés, rendszeres együtt tanulás, korrepetáló tanár alkalmazása, iskolaváltás, pszichológus bevonása – a szülő beállítottsága, pénztárcája és tájékozottsága függvényében. Most kezdődő sorozatunkban ez utóbbit, a szülők jobb tájékoztatását szeretnék elősegíteni, tapasztalatunk szerint ugyanis ennek hiányában sokszor nem a megfelelő megoldást választják a tanulási krízis elhárítására. Az elkövetkező hetekben sorra vesszük az eredményes tanulást akadályozó készségproblémákat, a motiváció és a tanulási technikák hiányát. Természetesen arról is tájékoztatjuk Olvasóinkat, hova fordulhatnak ilyen esetekben, és hogyan segíthetnek ők maguk a tanulási zavar leküzdésében. Mostani cikkünkben arról olvashatnak, hogy mikor kell a tanulást nehezítő készség- vagy képességproblémára gyanakodni. Ennek kiszűrése, vagy kizárása az elsődleges feladat minden esetben, amikor úgy tapasztaljuk, hogy gyermekünk nem tud megbirkózni az iskolai feladataival.

 

 


Idán már nyolcadjára hívja a tanulasmodszertan.hu a diákok három korosztályát nyári napközis táboraiba. Ezúttal is a Városliget melletti Zeg-Zug Gyermekház lesz a helyszíne szünidei foglalkozásainknak, ahol az alsósokat Olvasótábor, a felsősöket Tanulás módszertani tábor várja. A középiskolások számára belvárosi tréningtermünkben tartjuk tanulás módszertani felkészítő tanfolyamunkat.

 
Az olvasótábort azoknak az alsósoknak ajánljuk, akik túl vannak a második osztályon, tudnak olvasni. Ez utóbbi azért feltétel, mert így biztos örömük lesz az Aranyfa sorozat legújabb történeteinek megismeréséből. Ezek a képes olvasásfejlesztő fűzetek izgalmas kalandok, időutazások során bővítik a szókincset, fejlesztik a szövegértést, a memóriát, a lényeg kiemelésének képességét.
 

A táborban a gyerekek minden nap elolvasnak /hangosan/, majd szóban és írásban összefoglalnak egy-egy Aranyfa történetet. A tábor végén, péntek délután pedig a meghívott szülők, rokonok előtt igazi színpadon, díszletekkel, jelmezekkel, a gyerekek által összeállított párbeszédekkel előadjuk a történetek egyikét. Az izgalmas történetek feldolgozása során a gyerekek szinte észrevétlenül ismerkednek meg a hatékony tanuláshoz elengedhetetlen alapvető módszerekkel, technikákkal.
 
Tanulni tanulunk táborunkba, amelynek középpontjában az idén is az ügyes tanulási módszerek elsajátítása és a szövegértés fejlesztése áll, felső tagozatosokat várunk. A tábor elején gyorstesztekkel mérjük fel a résztvevők tanulási potenciálját, a fejlesztésre szoruló területeket. A későbbiekben ezekre is figyelemmel kapnak személyre szabott feladatokat a gyerekek. Megismerkednek a hatékony tanulást külső-belső, környezeti és mentális feltételeivel, az időgazdálkodás, az önmotiválás technikáival. Izgalmas szövegen fejlesztjük a  szövegértést, a lényegkiemelést, a gondolattérkép készítést, a hatékony tanulás SQ3R módszerét, az írásos és szóbeli beszámolást. A tábor végén szülői értekezleten számolunk be a gyerekek teljesítményéről, és az esetleges további fejlesztések írányáról.
 
Mindkét táborunkban délelőtt lesznek a foglalkozások, a közös ebéd után igazi szünidei programok várják a gyerekeket: strandolás, közös játék a közeli Városligetben. A délutáni programokat angol anyanyelvű – de magyarul is értő – fiatal nyelvtanárnő vezeti.   
 A foglalkozások szüneteiben MindLab és Csodasuli játékokkal játszunk, ezek hatékonyan fejlesztik a gyerekek gondolkodását, szociális és érzelmi intelligenciáját, tanulási képességeit.
 
A középiskolásokat augusztus végén kétnapos tanulás módszertani tanfolyamra várjuk, ezt az Országház közelében, a  Kossuth téren található tréningtermünkben tartjuk.

 

Hogyan segíthetek diszlexiás gyermekemnek a napi tanulásban és a diszlexia leküzdésében? – gyakran kapunk ilyen tartalmú leveleket.

 
A diszlexiás gyerekek nem fogyatékosak, nem is a szorgalmukkal van baj. A probléma oka, hogy azokon a területeken, ahol a rendezettség, sorrend, a szimbólum /betű, szám/ nagy szerepet játszik, másképp jár az agyuk. Ők is megtanulnak olvasni, írni, számolni, de információfeldolgozási sajátosságaik miatt másképp, lassabban, és igen nagy erőfeszítéssel, a hagyományos oktatás keretében, csak kínlódva sajátítják el ezeket az ismereteket. A diszlexia korrekciójához szakember segítségére van szükség. Az alábbiakban arra szorítkozunk, amivel a szülő is segítheti ezt a folyamatot, illetve a napról napra való felkészülést.
 
 


„Minden rendben van a lányommal az iskolában az osztályfőnöke szerint, csak a szövegértésén kellene javítani, mert az elég gyenge.” -írja egy anyuka. NEM lehetnek rendben a dolgok egy gyerekkel az iskolában, amíg gyenge a szövegértése, és nagyon nincs rendben az az iskolarendszer, ahol gyenge szövegértéssel jónak lehet lenni!


Ezt persze nem ilyen brutálisan fogalmaztam meg a segítséget kérő anyukának, de ebben a tágabb körben, a szülők közösségének címezve nem túlzás azt mondani, hogy a magyar gyerekek gyenge szövegértése és az ezzel kapcsolatos félreértések okozzák az iskolai kudarcok legalább kétharmadát.

 

Bármit kell megtanulni, alapfeltétel, hogy képesek legyünk tartósan összpontosítani a figyelmünket a megértendő, megjegyzendő dologra. Miért hiányzik oly sok felnőttnél és egyre több gyereknél ez a képesség, és miként fejleszthető a figyelem – erről lesz szó a következőkben.

 

Idegrendszerünk, agyunk nem sokat változott azóta, hogy már nem kell órákon át némán, mozdulatlanul lesni az elejtendő vadat, teljes figyelemmel addig dörzsölni a száraz fadarabokat, amíg lángra kapnak. Őseink összehasonlíthatatlanul kevesebb dologra figyeltek, de nagy koncentrációval. Amikor nem dolgoztak - heverésztek, pihentek, lazítottak.
  

Ezúttal a 11 éves amerikai Birke Baehr beszél arról, miként manipulálják reklámjaikkal világszerte az élelmiszergyártók a gyerekeket, és így szoktatják rá őket a bizonyítottan egészségtelen ételekre. Birke, aki eldöntötte, hogy mégsem focista, hanem ökogazdálkodó akar lenni, felszólítja kortársait szerte a világon, hogy bojkottálják a civilizációs betegségek legfőbb terjesztőit, a zsíros, cukros, vegyszerekkel és ipari technológiákkal tönkretett élelmiszereket.

 



nyári napközik:

délelőtt tanulunk, délután nyaralunk
11-14 éveseknek
június 20 - 24
június 27 - július 1
részletek, jelentkezés

tanulasmodszertan.hu

iskoláról, gyerekekről, tanulásról közérthetően a tanulasmodszertan.hu szerkesztésében

Friss topikok