Önsegítő pszichológia, tanulásfejlesztő tréningek, diszlexia korrekció, tanácsadás - szakmai vezető: dr. Pusztai Éva diszlexia tréner

Aggasztja gyermeke iskolai teljesítménye? Nem megy az otthoni tanulás?

Szeretne felkészülni egy közelgő vizsgára, új kihívások várják munkahelyén, de nem tudja hogy álljon neki a tanulásnak?

Kérdezze szakértőnket, dr. Pusztai Évát!

 

Kérdéseit felteheti közvetlenül itt a blogban ezt a bejegyzést kommentelve, vagy küldje el az info@tanulasmodszertan.hu-ra. Kommenteléshez indapassával jelentkezzen be, vagy regisztráljon!

 





A bejegyzés trackback címe:

https://tanulasmodszertan.blog.hu/api/trackback/id/tr161496787

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Farkas Szilvia 2009.11.21. 11:41:22

Szeretnék tanácsot kérni az otthoni tanulásal kapcsolatban.Romlanak a jegyek nem tudok semivel hatni rá.Nem érdekli,hogy egyest kap,igazábo semi nem érdekli.Kérem ,hogy tanuljon meg valamit a válasza akkor se tanulom meg.Szeretném ha valaki segitene.

pusztai éva 2009.11.23. 16:42:40

@Farkas Szilvia:
Kedves Szilvia!

Leveléből az sejlik, hogy a gyermeke, akinek romlanak a jegyei, kamaszkorú lehet.

Szoktuk mondani, hogy a kamaszkort a legjobb lenne átaludni, de mindenképpen ez a legnehezebb életszakasz a gyerek és a szülő számára egyaránt. Ráadásul természetes és nagyon fontos mindaz ami ilyenkor történik.Ha egy gyerek nem kérdőjelezi meg a szüleit és minden más tekintélyt, például az iskolát, akkor később igen nagy baja lehet a felnőtt életben.Lázadás nélkül nem lehet felnőni.

Ezekben az években még a korábban kiválóan teljesítő gyerekek közül is sokan meginognak, elragadják őket a tinédzserkor viharos változásai.

Ha ez van a háttérben, ami persze csak egy feltételezés a részemről, próbálja kicsit visszafogni saját magát, azaz ne szólítsa föl naponta ötször, hogy tanuljon, rakjon rendet a szobájában, legyen szófogadó és aranyos, mint régen stb. Minél többet papolunk, annál inkább lepereg róla. A kamaszkorban egyszerűen így működnek a gyerekek.

Ehelyett célszerű csupán néhány valóban fontos határkövet kijelölni. pl:nem romolhat az iskolai eredménye 4-es átlag alá, csak a közösen megállapított ideig számítógépezhet, a megegyezés szerinti időpontig haza kell jönnie.Ha nem tartja be a megállapodásokat -ezeket akár írásban is rögzíteni lehet - azonnal és figyelmeztetés nélkül életbe lépnek a szankciók. Ezeket is előre közölni kell a gyerekkel. És persze be kell tartani kőkeményen,nem megsajnálni.

Kisebb jelentőségű ügyekben, pl. kikkel barátkozik, milyen ruhában jár, milyen a haja, nem érdemes állandóan kritizálni, mert alig érünk el valamit, viszont garantáltan megromlik a kapcsolatunk.

Várjuk meg, hogy ő kezdeményezzen beszélgetést, ne nyomuljunk, ne kérdezgessük a dolgairól. Így hamarabb fog ő közeledni.

És közben erővel emlékeztessük magunkat a saját kamaszkorunkra!

Pusztai Éva

Szabolcs77 2009.11.25. 19:15:30

kedves Éva. A problémánk nekünk is szinte ugyan az mint Szilviának csak a fiunk mék csak 5 ödikes. nem tudom rá venni a tanulásra semisem hat rá. se bunti se jutalom.Az a baj hogy még tanulni sem tud. Szóval sok aprobléma. kérem segitsen! köszönettel: Székely Szabolcs.

Anikó 72 2009.12.01. 16:01:12

A fiam nagyon nehezen tanul,ha valamit megtanul azt sem tudja alkalmazni,nem figyel rendesen,ha figyelne nem rontana annyi mindent a felmérőben sem.Nem tudom mit tegyek,hogyan tanítsam.Ha lenne a közelünkben olyan segítség mint önök,szívesen elvinném beszélgetésre.

Szné Kriszta 2009.12.11. 19:42:04

T.Éva!
Fiam hatodikos.Egész idáig kitűnő tanuló volt,egy-két négyes becsúszásával.Ez évben megfordult vele a világ.Sorozatosan hármasokat hoz,abból is amiből eddig ötösnél rosszabb jegye nem volt.A tanárok azt mondják,hogy dúl a szerelem.Tudják,hogy tud,de most ez van.Ez engem nem nyugtat meg.Büntit is kap,de úgy látom még rosszabb.S.O.S.Köszönettel.

Káldiné Betti 2009.12.15. 11:58:51

Kedves Éva!
Kisfiam 7 éves most kezdte az első osztályt és mostanába kezdtem észrevenni hogy keveri a betüket és némelyik számot fordítva ír le!Ezért nehezen megy az olvasás!
Szeretném tudni forduljunk szakemberhez vagy várjunk még?
Köszönöm!

commonsence 2009.12.18. 16:42:13

Kedves Szabolcs!

Azt írja "az a baj,hogy még tanulni sem tud." Miért kellene ezzel
külön foglalkozni - leül, megtanulja és kész, csak szorgalom kérdése - gondolják sokan, sajnos pedagógusok is. Nehéz megérteni, hogy bár ezres nagyságrendben vannak megfelelő képzettségű tanárok, csak párszáz hazai osztályban van tanulásmódszertan oktatás. És sajnos ezek egy része is csak amolyan beszélgetős óra.
Pedig a szellemi munkának, a tanulásnak éppúgy szabályai, technikái vannak, mint a vizilabdának, vagy a motorozásnak.
Az eredményes tanuláshoz külső és belső feltételek szükségesek, rendszeresség, pontosság,figyelem - ezeket már jóval az iskoláskor előtt célszerű bevezetni a kisgyerek életébe, hogy második természetévé váljon.
Maga a tanulás többnyire szövegek szó szerinti, vagy a lényeget kiemelő megtanulását jelenti. Ehhez előfeltétel a hibátlan olvasás és a jó szövegértés, továbbá a szóbeli és írásbeli összefoglalók készítésében való jártasság.
Tanulási tréningjeinken ezeket a készségeket gyakorolják be a résztvevők.
Szeretettel várjuk az Ön gyermekét is:

Pusztai Éva

commonsence 2009.12.18. 16:46:22

Kedves Levélíró!

Valóban fontos lenne egy személyes konzultáción kideríteni, mi van a leírtak hátterében. Hívjon a honlapon található telefonszámon, így talán közelebb jutunk a megoldáshoz.

Pusztai Éva

commonsence 2009.12.18. 16:56:35

Kedves Kriszta!

A kamaszkorral együtt jár a szerelem, és az bizony elveszi az ember figyelmét, néha még az eszét is... Olyan testi, érzelmi, gondolkodási zűrzavarban élnek ilyenkor a gyerekek, amit józan felnőtt fejjel, már alig tudunk felidézni, elképzelni. De azért próbáljának meg visszaemlékezni a saját kamaszkori románcaikra, segít a gyermekük mostani helyzete megértésben...
Igen fontos a tapintat, türelem a gyerek érzéseivel kapcsolatban. Ne cikizzék, ne tegyenek megjegyzést a lányra.
Ha a fiúk egyébként jó képességű és a felső tagozatban is tartani tudta korábbi eredményeit, valószínűleg csak átmeneti ez "zuhanórepülés".

Pusztai Éva

gabe78 2010.01.05. 13:07:56

Tisztelt Doktornő!

Én 32 éves vagyok és egy felnőtt gimnáziumba járok.Sajnálatos módon a matematikával akadnak problémáim és egyszerűen képtelen vagyok megérteni.Az igazgató úr azt ajánlotta,hogy menjek el a kerületi Nevelési Tanácsadóhoz,de ott csak 23 éves korig foglalkoznak ezzel a kérdéssel és a hölgy,akivel beszéltem,nem tudott tanácsot adni,hova is forduljak.Ebben szeretném a segítségét kérni,hogy tudna e ajánlani olyan intézményt,ahol esetleg a felnőttek részére is akad valamiféle tanácsadás.

Segítségét előre is köszönöm!

Üdvözlettel:
Nagy Gábor

pusztai éva 2010.01.05. 19:57:36

Kedves Gábor!

Keresse ezt a honlapot, majd javaslom először telefonon tájékozódjon milyen feltételekkel fogadják.
www.orszi.hu/index.php?ID=121
Legyen kitartó:

Pusztai Éva

erika70 2010.02.04. 10:41:29

Tisztelt Doktornő!
Olvastam blogjában a gondolattérkép-módszerről. Utalt rá, hogy hamarosan megjelenik egy írás ezzel kapcsolatban. A várható időpontról érdeklődnék. Egyébként igazán hasznosnak tartom azt a módszert, ami a stressz kontra tanulás kölcsönhatásairól szól. Sajnos, a fiam lenne az az ideális kisdiák, akin a módszer segítene. Válaszát előre is köszönöm!
Erika

M Gabi 2010.02.12. 12:20:38

Kedves Pusztai Éva!
Kislányom 8 éves, Budapesten egy kéttannyelvű ált. iskolába maximális ponttal vették fel, azonban a koncentrációjával gondok vannak, figyelme gyakran elkalandozik, így sajnos a dolgozatait (habár mindent tud)sorra apró figyelmetlenségekkel írja meg, így mindig négyes osztályzatot kap. Egyre mérgesebb önmagára, és ezért most már elkezdett a dolgozatok előtt sresszelni is, ami már a körömrágásban is megmutatkozik. Kapcsolatunk tökéletes, ezért is kért meg arra, hogy segítsek neki. Ahogy az interneten kutattam segítség után úgy találtam az Önök honlapjára, ahol olvastam, hogy tartanak tréningeket a 10-14 éves korosztálynak, de sajons erre az életkora miatt még nem tudunk elmenni. Szeretném megkérdezni, hogy Ön mit javasol a figyelem és a koncentráció fejlesztésére?
Köszönettel
Gabi

Brittike 2010.03.01. 21:14:26

Tanácsot szeretnék kérni 13éves lányom tanulási módszerével kapcsolatosan. Pályaválasztási tanácsadónál történő felmérés során azonnal kiszúrták ugyanazt a tanulási módszert, amit helytelennek tartok a lányomnál, de nem tudom miként változtathatnánk rajta. Korának megfelelő, illetve attól jobb logikai és matematikai készséggel rendelkezik a vizsgálat alapján, mégis oly módon rögzít, mintha képet rögzítene olvasás során. Ha nem emlékszik, hogy a lapon hol helyezkedik el az a rész, amit felmond éppen, akkor összezavarodik. Ebben kérném tanácsát, hogy miként tudnánk ezen változtatni?
Köszönettel
Brittike

pusztai éva 2010.03.07. 12:03:06

Kedves Erika!

A gondolattérkép módszerről eheti, szerdán megjelenő hírlevelünkben olvashat. Remélem hasznosnak bizonyul a fia számára!

pusztai éva 2010.03.07. 12:12:59

@M Gabi: Kedves Gabi!

A koncentráció és a figyelem hiánya csak ritkán jelentkezik önmagában, külső ok nélkül. Ha a gyerek kizárólag az iskolában figyelmetlen és szétszórt, akkor a tanulás körüli feszültségek, iskolai kudarcok, és még egy egy sor más tényező jöhet szóba. Ilyenkor ezekkel kell foglalkozni , hiszen a figyelmetlenség csak tünet, mint a láz.
Sokkal ritkábban fordul elő, hogy alapból gyenge a gyermek összpontosítási képessége, minden helyzetben elkalandozik a figyelme.Ennek lehetnek genetikai,élettörténeti, családi körülményekben rejlő okai. Ha ez a helyzet, akkor leginkább külső segítségre -pszichológusra - van szükség.
És végül az is lehet, hogy Önök vagy a pedagógusok túl nagy elvárásokat támasztanak a gyerekkel szemben. A négyes szerintem teljesen korrekt,elfogadható egy feltehetően erős iskolában.

Szép napot!

Pusztai Éva

pusztai éva 2010.03.07. 12:31:14

Kedves Brittike!

A leírtakból arra gondolok, hogy túlságosan ragaszkodik a gyerek a leírt szöveghez, nem tudja saját szavaival visszaadni az olvasottakat. Javaslom, hozza el tanulási tréningünkre, ahol hasznosabb tanulási módszereket fog elsajátítani! Az ő korosztályának március 20-21-én lesz tréning. A honlapon tud jelentkezni.

Szép napot:

Pusztai Éva

Borra 2010.05.13. 21:54:01

T.dr.Pusztai Éva
A lányom 10 éves(3.osztályos) nagyon jó tanuló csak eggyel van gondunk a hangos olvasással, mert az nem akar menni neki, ezzel szemben ha magában el kell olvasni egy feladatot az legyen bármilyen tantárgyból elsőre és jól megcsinálja, vagyis megérti és felfogja azonnal. Dolgozatokat elsőre megcsinálja, csak a hangos olvasás nem akar jól menni. Mi lehet az oka és hogy lehetne fejleszteni?
Segítséget előre is köszönöm.

Mészáros Kamilla 2010.06.23. 16:19:11

Nem tudok tanulni.Lusta vagyok.

Béka21 2010.09.16. 14:18:33

Tisztelt Doktornő!

A fiam most kezdte az első osztályt, és írás közben eltéveszti a sort,vagy felé vagy aláírja, a kockás füzetben úgyszintén, pedig rengeteget gyakoroltunk, egyébként ügyes értelmes de egyszerűen nem tudjuk megértetni vele, folyamatosan rosszul csinálja ha nem figyelünk rá. A tanárnő azt mondja hogy valószinű hogy nincs térlátása a gyereknek. Mit tudna javasolni mit kellene csinálnunk? Előre is köszönöm!

sincerly 2010.09.30. 17:05:21

Kedves Anyuka!

Régen az elsősök nagy papírlapokon, egész újságoldalakon kezdték a betűk, számok tanulását, és csak késő ősszel vették elő az apró vonalas, kockás füzetet... Ennek a módszernek az az előnye, hogy a megtanulandó formát anélkül gyakorolja, hogy a szűk térre is figyelnie kell. Amikor már megjegyezte a számok, betűk alakját, a rajzolásuk módját, jöhet a kicsinyítés.

Javaslom próbáljanak így, azaz nagy papíron, nagy méretben, gyakorolni.

A térlátás fejlesztésére pedig javaslom ezeket a játékokat.

egyszervolt.hu/db/tag/t%C3%A9rl%C3%A1t%C3%A1s
legyenek türelmesek
Pusztai Éva

Bodnárné 2010.10.13. 07:30:49

Kedves Éva!
Fiam 17 éves, szerintem éles esze lenne, ha használná. Ha tanul, pillanatok alatt képes jó teljesítményt nyújtani. De úgy veszem észre, hogy koncentrált figyelemre egyre kevésbé képes, elkalandozik, "nincs ott", tűzoltó technikával tanul, főleg a bizonyítványosztás előtti napokban. Csak a számára fontos dolgokat képes megjegyezni, azon kívül olyan logikátlan kérdéseket tesz fel, amit már egy 4 éves sem. Ezek mellett ő az örök "csak azért sem", mondhatnám soha nincs azonos véleménye a többiekével. Sokszor durva, csak zsarolásra teszi azt, amit kérek. Igyekeznék segíteni neki, de akkor még kevésbé figyel, az én megoldásaimra hagyatkozik, vagy éppen lebecsmérli. Igyekszem türelmesnek lenni, de érettségi előtti évben egyre nehezebb. Már ott tartunk, hogy beígértük neki; 3,8 átlag alatt félévkor kivesszük az iskolából.Próbálkoztam sokféle módszerrel, s egyre inkább elszomorodom, hogy csődöt mondtam. Nem tudom mit tegyek.

EnLiza 2010.10.28. 15:44:14

Kedves Éva,

Nem is igazán tudom, hogy a megfelelő emberhez fordulok e.

Én már jocskán elmultam 30 éves de csk az elmult 1 - 1.5 évben jelenkeztek nálam a következő tünetek.

Gyakran 1 -2 percen belül elfelejtem , hogy mit hova tettem, gépelésnél gyakran felcserélem a betüket, sokszor a dolgokat félre értelmezem. Például ha valaki azt mondja nekem hogy 10 előtt találkozunk , elég gyakran úgy rögzül nálam hogy 10 után. Egy valamit akarok mondani mégis egy beszélgetés során teljesen más jön ki a számon, ezért az emberek elég gyakran néznek rám furcsán.

Rettenetesen szétszort és rendetlen lettem ami úgyszintén nem volt rám jellemző.

Sokszor ha elindulok egy a megszokottol eltérő helyre, és tudom , hogy mondjuk nem a megszokot helyen kell leszálnom, mégis sokszor arra ébredek, hogy már megint elfelejtettem hova is indultam.

Ez elég sok gondot és fejtörést okoz mostanság úgy a magán mint a munkahelyi életemben, hisz idönként így a munkámat 2-3 kell megcsináljam , míg végre jó lesz. Nem aval van gond hogy nem tudom mit kell csinálnom, vagyis megértem, mégis az agyamba valahogy rosszul rögzül.

Tudna erre valami tanácsot vagy javaslatot mondani, mert nem tudom kihez fordulhatnék.

Előre is köszönöm válaszát

Pusztai Éva 2010.11.07. 17:34:04

@EnLiza:
Kedves Enliza !

A leírt tüneteket egészen különböző okok is kiválthatják. Lehet nagy stressz, kimerültség, magánéleti, munkahelyi aggodalmak krízisek következménye. De lehet a háttérben testi, idegrendszeri elváltozás is. Mivel korábban nem voltak ilyen panaszai, ezt mindenképpen tisztázni kellene. Ha elküldi elérhetőségét, ajánlok megfelelő szakembert.

Pusztai Éva

Pusztai Éva 2010.11.07. 17:50:55

@Bodnárné:
Kedves Asszonyom!

17 évesen már kevés gyerek fogadja el a szülő tanulással kapcsolatos javaslatait - legyen az mégoly jó szándékú is. Ez érthetően kiborítja a szülőket, de ettől sajnos még nem változik a helyzet. El kell fogadni, hogy ebben az életkorban a közvetlen beavatkozás lehetőségei elég korlátozottak. Különösen akkor, ha a fiúk tulajdonképpen teljesít, csak nem olyan szinten, ahogy Önök elvárják.
Ezért nem egészen értem, miért kellene 3,8-as átlag miatt kivenni a középiskolából? Ez ugyan nem a legjobb eredmény, de ha abbahagyatják vele az iskolát, nem lesz érettségije!
Egy személyes tanácsadás során talán közelíteni tudnánk a gyerek és Önök álláspontját, elmozdulnának a mostani holtpontról.
Szép napot:

Pusztai Éva

EnLiza 2010.11.08. 11:45:30

Kedves Éva!,

Előre is köszönöm segítségét, az email címem coco.maci@yahoo.com

zsoesz 2010.11.11. 21:36:48

Tisztelt Doktornő!
Lányom /7 éves volt a nyáron/ most kezdte az első osztályt.A tanulással semmi problémája,okos,értelmes kislány. A Nevelési Tanácsadó vizsgálata szerint inelligencia hányadosa átlag feletti. Kicsit visszahúzódó,saját korosztályával nehezen barátkozik,a felnőttek társaságát keresi.Gondunk az írással van.Igaz rajzolni semnagyon szeretett még az oviban sem.Az órai munkája siralmas volt az év elején /a tanító nénink szerint még a helyes ceruzafogásra sem tanították meg az oviban a gyerekeket/.Itthonn 1-2 betűnél megfogtam a kezét és máris szebben ment az írás.Most már rengeteget fejlődött,nincs szükség a segítségemre.A rjzolás is jobban megy, felismerhető lovat,pillangót rajzol,de az emberábrázolása még mindíg nem az igazi. Kb.2 hete voltunk a Nevelési Tanácsadóban, ahol a kislánynak olyan rajzokat kellett lemásolni, amit én /aki jól rajzolok/ is kétszer néztem meg,hogy melyik vonalat merre kell húzzak.5 percet nem töltöttünk bent, a hölgy máris megjegyezte,hogy a kézügyességét fejleszteni kell,a mozgása bizonytalan/ enyhe tériszonya van ,pl.nem megy fel olyan lépcsőn,ahol átlát a fokok között,a tanácsadóba ami magasföldszinten van,egy külső lépcsőn és nyitott folyosón jutottun be/ A tériszony közlése után a hölgy közölte: -Ja! Az kihat a mozgásra!További fejlesztésre hordjam az iskolai fejlesztő pedagógushoz.Ez a pedagógus azt mondta,nem érti a vizsgálat eredményét,ő nem lát semmi problémát a lányomon./szeptember óta hozzá járunk/ Én sem értek mindenben eggyet a vizsgálatot végzővel,de belenyugodtam az eredménybe,egészen tegnapig. Felhívott a hölgy és újabb vizsgálatra hívott be bennünket,egy országos felmérésre hivatkozva. Nem szeretném a gyereket stresszelni az újabb vizsgálattal.Milyen szankciókra számíthatok ,ha nem kívánom igénybe venni a Nevelési Tanácsadó további "segítségét"?
Válaszát előre is köszönöm!

Tisztelettel: Szabóné Eszter

Viklbe 2010.11.26. 21:43:25

Tisztelt Doktornő!
Szeretném megkérdezni, hogy mi a menete a Pedagógiai Intézetben az első találkozásnak?
Kisfiamat viszem majd.Most kezdte az első osztályt,7 éves. Figyelme órákon gyakran elkalandozik, de ha mellette van valaki, akkor mindent szépen megcsinál, de akkor sincs nyugton, lábával kalimpál, kezével bogarászik jobbra-balra.
Sajnos összekever néhány betűt, néha nem emlékszik tanulta-e már. Matematikában jól halad. Testnevelés tanára szerint mozgáskoordinációja, teherbirása nagyon jó. Ami érdekli, az órákig leköti a figyelmét. Vannak napok, amikor az iskolában minden rendben van, van amikor viszont tanitója szerint értékelhetetlen az aznapi munkája. olvasásban és irásban le van maradva. A többiek már kissebb mondatokat olvasnak, irnak, ő a 3-4 betűs szavakat tudja csak jól kiolvasni. Betűkihagyással másolja a hosszabb szavakat.Mi próbáljuk lelkesiteni, őt viszont kezdi zavarni, hogy a többi gyermek elöbbre jár. Tanitónénijével szerencsénk van, a pozitivumokat erősiti benne. Ha nem is jó amit leir, akkor is kap piros pontot, mert szorgalmas. (sok tanárnál fekete pont járna!)
Szeretném megtudni, mi zajlik egy ilyen vizsgálaton első alkalommal, hogy elmondhassam kisfiamnak, mi fog történni. Ott lehetek-e vele, vagy egyedül kell bemennie.... Semmit nem tudok erről a dologról.Kérem segitsen!

Köszönettel: Krisztina

Pusztai Éva 2010.11.29. 12:42:34

@Viklbe:

Kedves Krisztina!

Az egyes nevelési tanácsadókban nem teljesen ugyanúgy zajlik a tanulási képességek vizsgálata, de az alsós gyerekek szülei általában jelen lehetnek. A vizsgálat több részből szokott állni, nem is ugyanaz a személy végzi ezeket. Beszélgetnek vele általános témákról, megfigyelik a mozgását, aztán rajzolni olvasni írni kell, logikai feladatokat kap. Egy-másfél órás is lehet a vizsgálat. Az eredményt írásban küldik el, általában elég sokára.

A leírtak alapján mindenképpen segítségre lesz szüksége a kisfiának, hogy a mostani lemaradása ne nőjön.
Tapasztalatom szerint az a fejlesztés, amit ilyenkor előírnak az iskolai fejlesztők túlterheltsége miatt a gyakorlatban nem valósul meg. Heti egy-két félórás foglalkozás - amin ráadásul nem egyedül van a gyerek, és másféle fejlesztésre szoruló, pl. beszédhibás társakkal osztozik a pedagógus figyelmén - nem elég. Ön is sokat tehet a gyerek fejlesztéséért, ha ehhez szakszerű eligazítást kap.
Szükség esetén ebben segítséget tudok adni.

Pusztai Éva

Angel-M 2011.01.06. 15:26:47

Kedves Doktornő!

Nem tudom idősekkel szokott-e foglalkozni.Édesapám 70 éves és nagy kiterjedésű agyi infarktusa van.A beszédközpont sérült,ezért nehezen találja a mondat közepétől a szavakat,nem tudja befejezni amit elkezdett.
Az lenne a kérdésem,milyen módszerrel tudnánk segíteni a mihamarabbi rehabilitációban?Ha van bármilyen könyv,jegyzet,honlap,már az is nagy segítség lenne.Tapasztalatlanok vagyunk,nem tudjuk merre induljunk.
Minden segítségnek nagyon örülnénk.
Várom mielőbbi válaszát.
További csodaszép napot és sikerekben gazdag új évet kívánok.
T.Marianna

harkat 2011.01.24. 18:00:30

Tisztelt Doktornő!

Barátnőm 20 éves, a SOTE-n tanul, és elég gyakran küzd tanulási-családi problémákkal. Idegeskedő-halasztó típus szerintem. hiába mondom neki, hogy kezdjen el időben tanulni, ha még el is kezdi, valahogy mindig kicsúszik az időből, és elveszti a motivációját az utolsó napokban, és kapkodva kezdi darálni az anyagot. Sok tantárgyból már kezdésnél is a 2-esre hajt.Ezeket a tantárgyakat sokszor magolva tanulja, kevés eredménnyel. Mondtam már neki pár dolgot amit az ön tréningjén tanultam még jó pár éve, 1-2-őt elkezdett használni, de nincs gyökeres változás. 2 malom közt őrlődik, szülei véleménye miatt is stresszel, meg a vizsgafélelme is ott van. Szóbelin egyszerűen szerintem használhatatlan(nem láttam még vizsgázni, de eléggé bizonytalan.

Próbálom mindig motiválni és lendületben tartani, magabiztosságot, önbizalmat adni neki mind családi, mind tanulási téren, de egy idő után nem megy(meg nem is vagyok szakértő)

Jelenleg a szerdai vizsgájára tanul, de ismételten kétségbe van esve(tesztes élettan vizsga, elsőre nem sikerült neki)1 hónapja mondtam neki, hogy kezdjen készülni, mondta hogy jó jó. Az anyagot átvette, de a tesztek nem sikerülnek 40%-nál jobbra(60 az átmenő)

Próbáltam vele tanulni,szerinte ez jó, szerintem nem. Egyrészt én akaratlanul is elvonom a figyelmét, másrészt mivel nem vagyok szakértő a témában, könnyűszerrel átveri a fejem a tananyag felmondásakor(,,mutasd csak a füzetem, mindjárt megnézem")

Teljesen tanácstalan vagyok már én is, kifogytam az ötletekből... Szerintem a probléma gyökere az időbeosztásban van, de ezt egyszerűen nem tudja rendesen kidolgozni-megvalósítani. Ezekben a kérdésekben-problémákban várom a doktornő válaszát sok sok köszönettel!

Tisztelettel:
J.Bence

kovacskarolyné 2011.01.26. 18:06:44

Szeretném"kivizsgáltatni" magam, illetve megtudni diszlexiás vagyok-e.
Van erre lehetőség?28 éves vagyok.

Pusztai Éva 2011.01.27. 09:35:50

Kedves Kovács Károlyné!

A 7o 3121 999-es számon tudunk időpontot egyeztetni a diszlexia szűréssel kapcsolatban.
Szép napot:
Pusztai Éva

Pusztai Éva 2011.01.27. 09:44:09

@harkat:
Kedves Bence!

Örülök, hogy egy régi tanítvány továbbadja a tanultakat.De sokszor kevés valamilyen jó módszer megismerése, ha belül zavartak és bizonytalanok vagyunk. A tanulásban nem csak az "egyetemista" rész, hanem teljes személyiség belejátszik. Ezért az egész embernek van ilyenkor segítségre szüksége ahhoz, hogy változni tudjon. A 70 3121 999-es számon el tudnak érni.
Szép napot:
Pusztai Éva

Pusztai Éva 2011.01.27. 09:57:28

@Angel-M:

Kedves Marianna!

Mindenképpen logopédus segítségét javaslom, legalább néhány alkalomra, amíg Önök is megtanulják tőle, milyen módszerekkel lehet rehabilitálni édesapja beszédkészségét. Általánosságban sokat segíthet, ha optimista légkör veszi körül, minél több inger benyomás éri, feladatokat kap, vagyis nem kezelik rokkantként.
Csodás gyógyulásokról hallani. Nekem is volt egy nagynéném, aki az első agyvérzése után 70 évesen teljesen elvesztette a beszédkészségét, majd egy év alatt lényegében újra meg tanult beszélni. Kétségkívül igen erős akaratú asszony volt, aki sosem ijedt meg a nehézségektől.
Utána még tíz évet élt aktívan és elég sokat, és érthetően beszélt...

Mielőbbi gyógyulást kívánok édesapjának:
Pusztai Éva

Ancsa18 2011.02.14. 16:11:20

Kedves Doktornő!

Az én fiam diszlexiás és most 5. osztályos nehezen megy a tanulás és nagyon sajnálom szegénykémet,borzasztó könnyen terelhető a figyelme. Hallottam egy bizonyos gyógyszerről és az lenne a kérdésem hogy ez tudna -e neki segíteni az olvasásba. A gyógyszer neve Nootropil. Válaszát előre is köszönöm. Tisztelettel: Ancsa

Pusztai Éva 2011.02.15. 16:52:05

@Ancsa18:
Kedves Ancsa!

A Nootropil az agy vérellátását segítő gyógyszer. A diszlexiát azonban nem vérellátási zavar okozza, hanem egy az átlagostól eltérő,másfajta működés, ami nem betegség, nem is rendellenesség. A diszlexiások azért szétszórtak, azért terelhető el könnyen a figyelmük, mert nagyobb erőfeszítést kíván tőlük a szimbólumok, betűk, számok jelek felismerése, értelmezése. Az olvasást, számolást, írást sokkal lassabban tanulják meg, ebben speciális segítségre van szükség. Amíg nem olvasnak megfelelően, vagy ami szintén gyakori a szövegértésük nem megfelelő, a tanulás kínszenvedés számukra. A kulcs az olvasási készség és a szövegértés haladéktalan fejlesztése. Ha további segítségre lenne szükségük, e-mailben keresse0n.

Szép napot:
Pusztai Éva

alomi 2011.02.25. 20:29:26

Tisztelt Doktornő!

alomi 2011.02.25. 20:38:12

Tisztelt Doktornő!
A kisfiam szeptenberben kezdte az iskolát, most vettem észre igazából hogy tanulási nehézségei vannak .Gyorsan elfárad, figyelmetlen,elfelejt dolgokat.Nem mondhatom hogy nem tud olvasni, írni,számolni de lassubb a társainál.Jeleztem az iskolában a tanítónéninek és ő is megerősítette az észrevételem.Javasolta az iskolai lógópédust is ez hétfőn fog megtörténni.De szeretném a doktornő segitségét is ,hogy tudok önnel kapcsolatba kerülni és miben tudok én segíteni a fiamnak.Résztvennénk egy tanulási tréningen is.Elre is köszönöm a segítségét.

Pusztai Éva 2011.02.28. 21:11:18

@alomi:
Kedves Levélíró!
A honlapunkon található Tanácsadás ablakot megnyitva tud üzenetet küldeni amelyben megadhatja elérhetőségét, és mi visszahívjuk.
Szép napot:
Pusztai Éva

esztike889 2011.05.20. 21:04:54

Jónapot kívánok!
Egy 15-16 éves kislány vagyok, akinek nagyon nem megy a matematika. Nem tudom, hogy miért nem megy. Nem értem, hogy miért, nap mint nap éjjel nappal tanulok matekra, és nem megy a matek. Felelni sem tudok a szabályokból, mert nincs rá esélyem. Tökre bukásra állok matekból,mert nem értem. Gondoltam, hogy Én is diszkalkuliás lennék? És ha igen, akkor honnan szerezzek róla papírt?
Várom a mielőbbi választ: Eszter

Pusztai Éva 2011.05.29. 08:07:13

@esztike889:
Kedves Eszter!

Diszkalkulia vizsgálatot a lakóhely szerinte Nevelési Tanácsadó, vagy a Tanulási Képességeket vizsgáló Bizottság végez. Ezek utóbbiak listája itt található:
fppti.hu/szakteruletek/sajatos/bizottsag/bizottsag.htm

Jó ha számol azzal, hogy egy ilyen vizsgálatra elég sokat kell várni, különösen, hogy mindjárt kezdődik a szünet.

Felmentést nem adnak automatikusan, ezért /is/ érdemes a fejlesztéssel is foglalkozni. Minden életkorban javíthatók a diszes problémák, ha nem is szűnnek meg teljes egészében. Azt mindenesetre el lehet érni, hogy hétköznapi szinten használni tudja a matematikát, és ha mégsem mentik fel, el tudja végezni a középiskolát.

Ha elküldi az elérhetőségét az info@tanulasmodszertan.hu címre, egyeztetni tudunk a fejlesztésről, vagy személyes tanácsadásról.

Szép napot:

Pusztai Éva

andrea13 2011.05.31. 11:07:08

Tisztelt Doktornö!!
NEkem van 8 éves lányom az összel kezdtük az 1 osztályt.Már oktoberben mondogata a tanár néni hogy visza kellene maradnunk mert nem megy a kislánynak at olvasás,számolás,irás.Tulzotan impulziv könnyen terelödik a figyelme.DE még mindig nem mondta azt hogy kérjük a felmérését.Amikor Februárban megint az volt hogy há....DE folyton azt beszéltük hogy hogy tanuljunk mert nem tud gyorsan tanulni.Itthon sem ment sehogy mire rá jöttem hogy majd 1 orás szünetekkel tudom vele csináltani a tananyagot.Pedig külön még hordtuk maszekon foglalkozásra meg az iskolában is 45percben tanitás után heti egy alkalommal mindegyiket.Sajnos még mindig nem zárkozot fel a kislány.Abban álapodtunk meg hogy visza marad.SZINES tankönyv családdal tanulunk most.Közben a foglakozások meg a JÁTÉKHÁZ tankönyvel mentek.De még mindig nem megy.Közben meg van egy másik kislány aki folyton rajta log ez is idegesiti mert hiába van neki ez a sok minden baja probál lenyugodni már mint beszádben ,mozgásban.Ugy döntötünk hogy mivel visza kell maradnia igy elviszük egy másik iskolába.Azzal a reménnyel hogy a zavro személy ott nem lesz.De nekem konkrétan meg a tankönyvel van bajom.Mert én ugy láttom nagyon keveset szótagolnak.Ezért elmegyünk egy olyan suliba ahol Apácai módszerrel tanulnak.Mástol hallotam hogy nem biztos hogy ez a tankönyv jo választás lesz neki!!!Igazándiból már nem tudom hogy jól csinálom-e a dolgot??Szeretnék tanácsot kérni mert már elégé el vagyok keseredve ezen a téren!Köszönettel:Andrea

Pusztai Éva 2011.06.06. 12:00:19

@andrea13:

Kedves Andrea!

Ha jól értem, eddig nem vizsgálta meg szakember a kislány tanulási képességeit. Márpedig az évismétlés önmagában nem biztos hogy megoldja a problémát, hiszen lehet a gyereknek olyan, a tanulást akadályozó zavara, ami szakszerű fejlesztés nélkül nem fog elmúlni.
Egy személyes konzultáció alapján tudok ennél konkrétabb tanácsot adni. Időpontot a 70 3121 999-es számon kérhet.
Szép napot:
Pusztai Éva

munyó2 2011.06.08. 19:57:48

Kedves Doktornő!
9. osztályba járok egy erős hatosztályos gimnáziumba, és ebben az évben mindenből teljesen lemaradtam, mert nem tudok normálisan jegyzetelni, egyszerűen nem értem meg amit mond a tanár, ezért nem vagyok képes megkülönböztetni, a lényeges dolgokat (amit le kellene írnom)a kevésbé fontosaktól.Nem látom át menet közben az összefüggő dolgokat,viszont miután valaki más jegyzetéből lemásolom az anyagot, mindíg csodálkozom, hogy az ilyen egyszerű dolgokat nem értem meg azonnal, ott órán. (valószínűleg ebben az is szerepet játszik, hogy túlgörcsölöm magam, és attól félek, hogy nem fog menni)
Viszont ezen nagyon sürgősen javítanom kellene, hiszen a jegyzetelés az alapja mindennek.Így az egész életem abból áll, hogy másolok (ezt teljesen komolyan mondom), és SOHA nem jut időm emiatt megtanulni is. Bocsánat, hogy ilyen túlrészletezve írtam le egy ilyen semmilyen dolgot, csak már rengeteg helyre írtam le a problémámat, de mindíg csak olyan általános, egyértelmű dolgokat kaptam válasznak, amit már tudok.Nem tudna mondani valamit, ami tényleg segít?
Válaszát előre is köszönöm:Munyó

Pusztai Éva 2011.06.14. 13:58:08

@munyó2:
Kedves Munyó!

A jegyzetelést leginkább a gyakorlatban lehet megtanulni, kiváló lehetőség ha a Mindentudás Egyetemének interneten is elérhető előadásaiból érdeklődés szerint kiválaszt egyet, megnézi-meghallgatja, ha szükséges megállítja - és így hámozza ki fokozatosan a lényeget. Ha elsőre nem találja a lényeget, hallgassa meg többször. Kis türelemmel gyors javulás érhető el ezzel a módszerrel.

A gyakorlatlanságon kívül más oka is lehet annak, ha nem tud megbirkózni a hallottak jegyzetelésével. Egy személyes konzultáción meg kellene nézni milyen szinten van az olvasott és a hallott szövegek megértése.

Az is lehet, hogy a jegyzeteléstől való félelem a sikertelenség oka. Ha erről van szó, ezzel a félelemmel /is/ meg kell tanulni megbirkózni.

Ha szükséges a 70 3121 999-es számon tud elérni, hogy időpontot egyeztessünk.

Szép napot:

Pusztai Éva

nyári napközik:

délelőtt tanulunk, délután nyaralunk
11-14 éveseknek
június 20 - 24
június 27 - július 1
részletek, jelentkezés

tanulasmodszertan.hu

iskoláról, gyerekekről, tanulásról közérthetően a tanulasmodszertan.hu szerkesztésében

Friss topikok