Önsegítő pszichológia, tanulásfejlesztő tréningek, diszlexia korrekció, tanácsadás - szakmai vezető: dr. Pusztai Éva diszlexia tréner

Hogyan segíthetek diszlexiás gyermekemnek a napi tanulásban és a diszlexia leküzdésében? – gyakran kapunk ilyen tartalmú leveleket.

 
A diszlexiás gyerekek nem fogyatékosak, nem is a szorgalmukkal van baj. A probléma oka, hogy azokon a területeken, ahol a rendezettség, sorrend, a szimbólum /betű, szám/ nagy szerepet játszik, másképp jár az agyuk. Ők is megtanulnak olvasni, írni, számolni, de információfeldolgozási sajátosságaik miatt másképp, lassabban, és igen nagy erőfeszítéssel, a hagyományos oktatás keretében, csak kínlódva sajátítják el ezeket az ismereteket. A diszlexia korrekciójához szakember segítségére van szükség. Az alábbiakban arra szorítkozunk, amivel a szülő is segítheti ezt a folyamatot, illetve a napról napra való felkészülést.
 
 
Mivel a diszlexiás gyerekek számára az iskolai órák sokkal nagyobb terhet jelentenek, mint a többieknek, fogadjuk el tényként, hogy eleve fáradtabbak mire hazajönnek, és az otthont amolyan menedéknek is tekintik, ahol végre nem kell nehezen vagy egyáltalán nem megoldható feladatokkal foglalkozniuk.
 
Fogadjuk el azt is, hogy a mi gyerekünk másképp tanul, mint a többiek, mások az erősségei és vannak gyengeségei, amiről nem tehet. Sose ahhoz mérjük, hogy a nem diszlexiás osztálytársai már hol tartanak, hogyan olvasnak, írnak vagy számolnak, kizárólag a saját fejlődése legyen a mérce. Ha együtt tanulunk, ne vágjunk közbe, amikor téveszt pl. olvasásban, sose sürgessük, hogy olvasson gyorsabban. Ha a számolásnál van probléma, minden eszközzel szemléltessük a feladatot. Ne szóljunk rá, ha az ujjait használja a számoláshoz.  A szöveges feladatot fogalmazzuk meg másképpen, ha valamilyen műveletet nem ért, pl. szorzás, mindig vezessük vissza egyszerűbb feladatokra, pl. összeadásra – és szemléltessünk: golyókkal, babszemekkel, rajzzal.
Lehet, hogy sosem fog szépen írni, de ha az olvashatóságig eljutunk, az már óriási eredmény. Később szövegszerkesztő és nyomtató használatával a kézzel írástól nagyrészt mentesülhet.
 
Ha olvasás alapján alig tudja megérteni a szöveget, ne hagyjuk magára azzal, hogy „olvasd, majd megérted!”. Végső esetben olvassuk fel neki a szöveget, vagy vegyük fel magnóra, hogy többször meghallgathassa.
 
Ez persze csak átmenetileg nyújt segítséget, felső tagozatban már mindenképpen el kell jutni a gyereknek a megfelelő szövegértéshez, e nélkül bukdácsolássá válik a tanulás.
 Jó, ha tudjuk és elfogadjuk, hogy a diszlexiások teljesítménye rendkívül nagy ingadozást mutat egyik napról a másikra. Ezért ne mutassuk csalódásunkat, ha időnként számunkra érthetetlen módon visszaesik a korábbi szintre.
 
Az órákon át tartó, öncélú gyakoroltatást kerüljük: nagy valószínűséggel nem azért akadozik az olvasása, írása, számolása, mert nem gyakorolt eleget, hanem azért mert a számok, betűk, sorozatok, szimbólumok kezelését, feldolgozását agyi „szűk keresztmetszetek” lassítják. Épp ezeknek a szűk keresztmetszeteknek a felszámolását szolgálja a szakszerű diszlexia korrekció, amire minden diszlexiásnak szüksége van. 
Egyes mozgásformák sokat segítenek a diszlexia korrekciójában különösen kisebb gyerekeknél: indiánszökellés, labdapattogtatás, egyéb labdajátékok, ugróiskola, célbadobás, ugrókötelezés, mindenféle egyensúlygyakorlat, fejtetőn, karon, tenyéren egyensúlyozni tárgyakat stb.
 
A hangingerek jobb feldolgozását szolgálják a ritmusgyakorlatok, tapssorozatok ismétlése, erre csörög a dió típusú játékok, szólánc visszamondása, hangok zörejek beazonosítás, stb. A tapintást fejleszti a gyurmázás, gyöngyfűzés - a nehezített változat sötétben, tapintás után felismerni tárgyakat stb.
 
Jó, ha a szülők rövid másolatokat íratnak gyermekükkel. Előbb csak szavakat, majd mondatokat. Olvastassanak értelmetlen szótagokat, ez abban segít, hogy ne találgasson, hanem sorban olvassa a betűket. Nyomtassunk ki olyan rövid mondatokat, amelyekből szövegszerkesztővel kivettük a szóközöket. Ilyenkor a szavak határainak felismerése segíti az olvasást.  Azokat a betűket, amiket gyakran téveszt, megformázhatják gyurmából.
Az esti felolvasást, mesélést 10-12 éves korig ne hagyjuk abba, vagy állítsuk vissza. A gyermeknek ilyenkor képzeletben kell követnie az eseményeket, vizuális ingerek nélkül, ez a fantázia, a memória, a figyelem fejlesztését szolgálja, Erősíti a szülő és a gyermek kapcsolatát, bővíti a szókincsét, amivel a diszlexiásoknál szinte mindig baj van, megismerteti az igényesebb, szépirodalmi nyelvvel, ami elengedhetetlen a tankönyvi szövegek megértéséhez.




A bejegyzés trackback címe:

https://tanulasmodszertan.blog.hu/api/trackback/id/tr552805691

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Szitakötő | 2010-9 | TAVASZ 2011.04.10. 23:41:10

Szitakötő folyóirat lapozható változata

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pénzpedagógus · http://www.eznemjatek.com 2011.04.07. 12:04:51

Kedves Éva!

Éppen a napokban hallgattam az oviban a lányom egyik csoporttársának anyukája, ill. a az angol foglalkozást tartó tanárnő közötti beszélgetést. A kissrác középsős, és már próbálkozik a betűkkel, de az N betűt következetesen fordítva írja. A tanárnő erre azonnal rávágta, hogy a kisfiú diszlexiás. (Meg sem várta, hogy anyu esetleg elmondja, hogy csak ezt az egy betűt írja fordítva, vagy netán mást is tükröz, és a tanárnő sem kérdezett rá erre.)

Én nem szóltam ugyan semmit, mert én csak félművelt laikus vagyok, érdeklődő szülő. De valóban ennyi kellene csak ahhoz, hogy a gyerekre rásüssék, hogy diszlexiás?

bealina 2011.04.07. 16:47:01

Szerintem ne engedje meg egy tanárnőnek,hogy véleményt mondjon.Én is szenvedtem a betegség miatt kicsi koromban és nem a fordítva írás volt a problémám elsősorban.Amikor a gyerek nem képes felismerni a betűket és írni sem tud,akkor van probléma.Amikor betűket tanultam nem ismertem fel őket.Képekhez kellett csatolnom a betűket és térbeli dolgokhoz.Az hogy fordítva írtam csak utána jött amikor legyűrtem a lapok vízszintes világát.Az biztos ,hogy a tanárnő elhamarkodottan ítél a gyerek már felismeri a betűt tehát semmi baja sincs.

Fejlesztőpedagógus 2011.04.07. 18:35:26

Kedves Süni!

Segíts az anyukának abban, hogy elmondod neki, hogy óvodás diszlexiás nincs!
A diszlexia diagnózisa az olvasás-írás elsajátításának végén mondható ki, azaz a második osztály végén. Addig csak diszlexia veszélyeztetettségről lehet szó, hiszen még nem kell tudni a gyereknek tökéletesen olvasni.
Természetesen a középsős gyerek nem diszlexiás, sem diszlexia veszélyeztetett csak azért, mert fordítva írt egy N betűt. Ezeket a hibákat minden gyermek elköveti az írás-olvasás elsajátítás folyamatában, de ahogy halad előre a tanulásban, ezek maguktól megszűnnek (ha nem diszlexiás, diszgráfiás).
Szomorú olvasni, hogy még mindig dobálóznak ezzel a szóval, és még mindig nem tudják, hogy mit jelent. Pedig mára ez az ismeret számos helyen elérhető, nem csak pedagógusok számára.

Üdv,

Pénzpedagógus · http://www.eznemjatek.com 2011.05.13. 13:38:41

@Fejlesztőpedagógus: Köszi szépen, kicsti megnyugodtam. Igaz, ez most nem az én gyerekemről szól, de ennyi erővel őrá is simán rásüthetik, mert tévesztései neki is vannak. Viszont azt én is éreztem, hogy középső csoportban ez azért erős túlzás.

Én egy érdeklődő anyuka vagyok, nagyon érdekel a pedagógia, ezen belül a fejlesztő- és gyógypedagógia is, ezért tudok néhány dolgot már. Viszont mégsem vagyok képzett szakmabeli, így inkább kérdezek, hogy megerősítsem a gyanúmat, vagy éppen valaki tök megcáfoljon.

Köszi a segítséget - a másik anyuka nevében is! :)

Renáta Pusoma 2017.11.11. 09:57:56

Jó napot!Az én kislányom most kezdte a sulit.A tanárnő szeretné fejlesztőre kűldeni mert diszlexia gyanús.Az olvasással van probléma mert elfelejti az a tagolt szó elejét mire elolvassa a végét csak tippel mi volt az eleje.A logikai feladatokkal is van probléma.De még csak 2hónapja kezdtek nem korai még diszlexiáta gondolni?

nyári napközik:

délelőtt tanulunk, délután nyaralunk
11-14 éveseknek
június 20 - 24
június 27 - július 1
részletek, jelentkezés

tanulasmodszertan.hu

iskoláról, gyerekekről, tanulásról közérthetően a tanulasmodszertan.hu szerkesztésében

Friss topikok

süti beállítások módosítása