Önsegítő pszichológia, tanulásfejlesztő tréningek, diszlexia korrekció, tanácsadás - szakmai vezető: dr. Pusztai Éva diszlexia tréner

A magyar iskolarendszer súlyos bajaira sokan sokfelé keresik a gyógyírt, egyetértés alig körvonalazódik, annál gyakoribb a bűnbakkeresés. Érdemes talán megnézni, miként alakították át közoktatásukat mások – méghozzá sikerrel. Egy nagytekintélyű nemzetközi szervezet, az OECD a 15 évesek hasznos tudásának felmérése után - Pisa-jelentések- most a sikeres közoktatási rendszerek hasonló vonásait tárta fel – elkészült a McKinsey jelentés. Az elkövetkező hetekben ennek a vizsgálatnak a részleteit ismerhetik meg olvasóink. A kiváló iskolarendszert fenntartó országok, például Szingapúr, vagy Finnország tanárképzését, iskolairányítását, a gyerekek tudásának ellenőrzési módszereit, a hátrányos helyzetű gyerekeket segítő iskolai programokat, a szabad iskolaválasztás témáját járjuk körül.



A McKinsey jelentés egy 2007-es vizsgálat eredményeit foglalja össze. Megpróbálták kideríteni, miért sokkal jobb egyes országokban a közoktatás, mint, másokban, és minek köszönhető az ő oktatási reformjaik sikere, miközben a legtöbb hasonló erőfeszítés kudarcot vall. A vizsgálat során nem foglalkoztak a pedagógia és a tanterv kérdéseivel, csak az oktatási rendszer az alapvető infrastruktúra működését vizsgálták. Ezt eddig sokkal kevesebben elemezték, akárcsak azt a kérdést, hogyan lehet egy országban minden egyes gyermek, a nagyon hátrányos helyzetűek számára is megfelelő oktatást nyújtani.
A McKinsey jelentés a legfejlettebb országokat tömörítő szervezet, az OECD Nemzetközi Tanulói Teljesítményértékelés Programja, közismerten a PISA vizsgálat eredményeiből indult ki. Az ott legjobban szereplő közoktatási rendszereket elemezték, és több mint száz szakértővel, döntéshozóval és gyakorló pedagógussal készítettek interjút.

 

A felmért iskolarendszerek első csoportját a PISA vizsgálatban legjobban teljesítő tíz ország alkotja: Szingapúr, Dél-Korea, Finnország, Belgium, Új Zéland, Kanada, Hollandia, Japán, Ausztrália, Hong Kong. A második csoportba azok az országok illetve térségek tartoznak, ahol nagyon gyors fejlődés zajlik, mert a közelmúltban bevezetett reformok máris jelentős hatással vannak a tanulási eredményekre: Anglia, Jordánia, New York, Atlanta, Boston, Ohio. Kisebb mértékben egy harmadik csoportot is vizsgáltak: a fejlődő világot, így a Közel-Kelet és Latin-Amerika országait: Bahrein, Brazília, Katar, Szaúd-Arábia és az Egyesült Arab Emirátusok. Ebben a csoportban jelenleg nagyszabású fejlesztési programokat zajlanak az oktatásban is.

 

A közoktatás megjavítása a világ mind több országában kiemelt fontosságú feladat. Ám hiába az évről évre növekvő ráfordítások - az elmúlt évben a világ kormányai összesen 2000 milliárd dollárt költöttek az oktatásra - és a bátor reformkísérletek, a legtöbb országban az iskolarendszer teljesítménye alig javult az elmúlt évtizedek során.
Az eredmény ugyanis nem csak attól függ, hogy mennyit költenek az oktatásra: Szingapúr, melynek teljesítménye világszinten az egyik legjobb, kevesebbet költ az alapfokú oktatásra, mint az OECD 30 tagállama közül 27.

 

Annak kiderítésére, hogy miért járnak egyes rendszerek sikerrel ott, ahol mások nem, a Mckinsey jelentés készítői megvizsgálták mi a közös a jól teljesítő iskolarendszerekben, és milyen eszközöket használnak a diákok teljesítményének fejlesztése érdekében.
Azt találták, hogy azok az iskolarendszerek, amelyek ma a világ élmezőnyét alkotják, ezt elsősorban három feltételt teljesülésének köszönhetik:

 

1. több tehetséges embert vonzanak a tanári pályára,
2. jobb oktatóvá képzik őket,
3. biztosítják, hogy a rendszer minden gyerek számára a lehető legjobb színvonalú oktatást nyújtsa.

 

A fenti három feltétel teljesítéséhez gyakran az egész iskolarendszer
átalakítására van szükség. Az ilyen reformok azonban csak akkor járnak sikerrel, ha megteremtik a közoktatás egészének, valamint minden egyes iskolának a hatékony irányítását. A tananyag is fontos, de hatékonyan működő oktatási rendszer nélkül a tanterv megváltoztatása hatástalan marad. Bár az egyes országok közoktatása a múltban és a jövőben nagyon eltérő utakat járhat be, e három területen mindenütt áttörést kell elérni ahhoz, hogy minden diák megfelelő tudással felvértezve hagyja el az iskolát. A végeredmény szempontjából semminek sincs akkora jelentősége, mint a három alapelvnek:

 

1. Az oktatási rendszer csak annyira lehet jó, amennyire jók a tanárok, akik alkotják.
2. Az eredményes tanulás elképzelhetetlen színvonalas tanítás nélkül.
3. Egy ország közoktatása csak akkor lehet sikeres, ha minden egyes gyermek sikert ér el a rendszerben.

 

/folytatjuk/
 



A bejegyzés trackback címe:

https://tanulasmodszertan.blog.hu/api/trackback/id/tr721648850

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pénzpedagógus · http://www.eznemjatek.com 2010.01.06. 12:06:14

Nekem Makó és Jeruzsálem távolsága rémlett fel...

Rögtön az első pontnál problémáim vannak. Ugyanis nem egy olyan pedagógust ismerek, aki nyíltan be is vallja, hogy csak két oka van, hogy elment pedagógusnak. 1. a hosszú tanítási szünetek(!), amire szintén jár a fizetés; 2. mert ahová eredetilge felvételizett, oda nem vették fel, de mindenképpen diplomát akart, hát lett belőle tanár...

Ez rögtön felveti, hogy mégis milyen gyakorlat alapján felvételiztetnek a felsőoktatási intézmények. Nyilvánvaló, hogy amíg megélhetésük alapja, hogy mennyi a diáklétszám, mert a fejkvóta erre ösztönzi őket, addig boldog-boldogtalant fel fognak venni, csak hogy feltöltsék a helyeket, vagyis már kettes(!) érettségivel is lehet valakiből olyan, aki majd a következő generációkat fogja(???) szépre-jóra tanítani...

De nem csak az alacsony tudásszinttel, és az elhivatottság hiányával van bajom. Legalább ennyire a bögyömben van az, hogy a személyiségbeli alkalmasságot senki nem kéri számon a felvételizőkön! Alkalmassági teszt van az óvó- és tanítőképző szakokon, de az is csak zenei, mozgási készségeket mér. Az elkötelezettségről, a jó eladó- és kommunikációs készségről, a kreativitásról (hogy az adott témakört később a tanár/tanító képes legyen más szemszögből is megvilágítani a gyerekeknek, vagyis kizökkentse a gyerekeket a megszokottból, az elvártból)senki sem akar, vagy tud meggyőződni. Ezek valahogy senkit sem érdekelnek, pedig szerintem alapvetően meghatározzák, hogy egy tanár/tanító milyen minőségben oktat.

Vagyis én az oktatás reformját már a felvételinél kezdeném. És az is biztos, hogy a felsőoktatásban folytatnám.

Üdv:

:) Csilla :)

gólyafiók 2010.01.13. 19:47:36

Már régóta jár nekem a Tanulásmódszertan, de bevallom, nem szoktam olvasni. Most viszont a "finn" szó láttán kíváncsi lettem, mert rokonaim laknak Finnországban. Sok újat nem tudtam meg.

Viszont számomra megnyugtató, hogy most végre nem a tananyagainkat, tanterveinket, tankönyveinket szidják, és nem a projektmódszer-csoportmunka blablablával jönnek. Matematikatanárként ugyanis ezeknek nem sok értelmét látom. Sok más "újítást" jónak találnék, de akármilyen is az oktatásunk, nem kell mindenestől kidobni az ablakon azt, ami már felépült, és önelégülten a nulláról valami "merőben újat" építeni. A magyar oktatásban szerintem igenis vannak értékek.

A gyerekek lelki terheiért, szorongásáért, antiszociális viselkedéséért, sikertelenségéért, a tartalmas, alkotó, jószándékú élet iránti érdektelenségükért folyton az iskolát tesszük felelőssé. Pedig a nevelés elsődleges helyszíne a család, a legnagyobb áldások, és a legnagyobb sebek is mind a családtól jönnek. Lassan el kellene ismerni például Magyarországon, hogy a család "intézménye" sokkal nagyobb bajban van, mint a közoktatás. A hűség, az összetartás-összetartozás, elhivatottság, önzetlenség (és itt elérkeztünk ahhoz is, amit a jelen és a jövő tanáraitól is elvárunk) a családban tanulható meg igazán.

Ez látszólag nem tartozik ide. De ha valaki nagy tudású és tehetséges, akkor pénzt is kereshet Magyarországon ahelyett, hogy tanár lenne, amiből aztán eltarthatja a CSALÁDJÁT, vagy ha mégis tanít, akkor sok magánórát vagy egyéb munkát kell vállalnia ehhez, ami miatt kevesebb idő és energia marad a gyerekekre az iskolában.

Én azonban -sajnos- egyedülálló vagyok, így sok időt szánok az osztályomra, a tanításra, tanítási anyagok készítésére, a gyerekek egyéni felkészítésére. Még tehetségem is van hozzá, bár töredékét sem tudom megvalósítani annak, amit tanárként szeretnék, de nem 2-esekkel, hanem OKTV eredménnyel jutottam be annak idején az egyetemre (programtervező matematikus szakra). Mégis az iskolavezetés, néhány szülő, egy-két gyerek, és néha-néha még a kollégák részéről is a következő "hozzám-állást" érzem: ha a lelkemet tettem ki, akkor is elvárják, hogy még én legyek hálás pusztán azért, hogy nem bántanak. Ez elsősorban a gyerekek szüleitől, a CSALÁDjuktól jön. Olyan szülők verik az asztalt sokszor az iskolában, akik még annyit sem beszélgetnek a gyermekükkel egy munkanapon, amennyi ideje erre pl. a gyerek osztályfőnökének jut. A gyerekek már úgy jönnek iskolába, hogy nem tudnak cipőt kötni, nem tudnak mondókákat, énekeket, nem tudják kifejezni a gondolataikat, vagy éppen nem képesek osztozni másokkal (pl. a tanító odafigyelésén). Ha a CSALÁD nem tölti be a szerepét, akkor a jó tanárnak a gyenge tanárhoz képest viszonylag kevéssel van több esélye a gyereket jó irányba segíteni, különösen, ha a gyerek otthon azt látja, hogy a szülei is lenézik, lekezelik a tanárt, vagy hülyeségnek nevezik a tananyagot.

És a pszichikailag alkalmas pedagógust is EGÉSZSÉGES CSALÁDOK nevelik ki!

Egyébként a pedagógusok kiválasztása valóban nagyon "gáz", én például nem engedném meg (már 1. osztályban sem), hogy tanítók tanítsák a matematikát, mert az nagyon nem matematika, ami így megtanítódik, és a legtöbb gyereket az iskolai oktatás már 5.-re leszoktatja a logikus gondolkozásról. Viszont azt sem szeretném ha tovább folytatódna a tananyag leépülése, mert tudomásom van arról, hogy függetlenül az érettségi eredményektől az egyetemek tanárai évről évre elégedetlenebbek a diákok felkészülésével. Mások meg azzal jönnek, hogy ennek a sok mateknak semmi köze a hétköznapi élethez, és mért kell ez mindenkinek, aki érettségizik. Ez a gondolatmenet kedvenc vesszőparipámhoz, a differenciáláshoz vezet, amihez sok jó tanárnak sok energiájára van szükség és rengeteg olyan anyagra, amelyek csak az álmainkban (vagy vázlatosan a fejünkben) léteznek, és amiket csak akkor teszünk közzé, ha egyúttal pénzzé is tehetjük, mert különben éhen halunk.

Mindezek ellenére meggyőződésem, hogy nincs az a kiváló oktatási reform, ami akár csak a PISA-teszt elől eltakarhatná a romba dőlt, szétzilált, vagy rossz értékrenden vagy erkölcsi alapokon nevelő CSALÁDok negatív hatásait.

Pénzpedagógus · http://www.eznemjatek.com 2010.01.14. 16:37:57

Kedves Gólyafiók!

Tökéletesen igazad van, a probléma sokkal összetettebb annál, mint amit csak maga az oktatásügy kérdése lefed.

Úgy gondolom, személy szerint iszonyú szerencsés helyzetben vagyok, hogy főállású (de attól még érdeklődő!)anyaként eleget tudok foglalkozni a gyerekeimmel. De szülőként szeretnék velük eleget foglalkozni, nem pedig a korrepetáló, vagy a nyelvvizsgára felkészítő tanáraként - tekintve hogy 1. az anyjuk vagyok, 2. nem vagyok pedagógus.

Ettől eltekintve én mint olyan anya, akinek a három gyereke az alap- és középfokú oktatás minden szegmensében képviselik a családot (óvoda, általános, és középiskola), és ott SZMK-tag is vagyok, megdöbbenve látom, hogy a szülők mennyire felszínesen "törődnek" a gyerekeikkel. A gyereknevelés kipipálandó napi rutinfeladattá silányult, és kimerül a "Hányast kaptál ma?" kérdéssel, meg az ordítozással (még az óvodán belül is esetleg!), de azt is csak akkor, ha a gyerek valamilyen oknál fogva eléri a szülő ingerküszöbét...

Kedves Gólyafiók! Ajánlom szíves fogyelmedbe F. Várkonyi Zsuzsa Sors és sérülés c. könyvét, van benne egy fejezet, amit kimondottan a családi élet leromlásának szentel. Sok eredeti meglátása is van a kérdésről. Érdemes elolvasni.

Ja, egyébként jellemző: az a pedagógus próbálja itt is védeni a mundér becsületét, aki érez is elhivatottságot a szakmája iránt, tehát alapvetően nem is biztos, hogy neki lenne címezve az itt közölt "háborgások", elemzések minden szava...

Üdv:

:) Csilla :)

nyári napközik:

délelőtt tanulunk, délután nyaralunk
11-14 éveseknek
június 20 - 24
június 27 - július 1
részletek, jelentkezés

tanulasmodszertan.hu

iskoláról, gyerekekről, tanulásról közérthetően a tanulasmodszertan.hu szerkesztésében

Friss topikok

süti beállítások módosítása