Önsegítő pszichológia, tanulásfejlesztő tréningek, diszlexia korrekció, tanácsadás - szakmai vezető: dr. Pusztai Éva diszlexia tréner

Mitől /sokkal/ jobb a finn iskola? 2. rész

 

Az iskolarendszer minősége elsősorban a tanárok teljesítményétől függ. Az osztálylétszám nagysága, és az oktatásra fordított összegek, vagy a tananyag összetétele, ehhez képest másodlagos. Számtalan beszámoló és statisztikai adat bizonyítja, hogy kiváló teljesítmény csak akkor érhető el, ha rátermett emberek állnak a katedrán. Egy dél-koreai döntéshozó így fogalmazott: „Az oktatási rendszer csak annyira jó, amennyire a tanárok, akik alkotják”. Az Egyesült Államokban végzett kutatások kimutatták, hogy „a tanár olvasottsága, amelyet szókincstesztekkel és más szabványtesztekkel lehet mérni, nagyobb hatással van a diákok teljesítményére, mint a tanár bármely más, mérhető tulajdonsága”.

 

 

 


A legsikeresebb közoktatással rendelkező országokban a tanárok az egyetemet végzettek felső harmadából kerülnek ki: Dél-Koreában a legjobb 5, Finnországban a legjobb 10, Szingapúrban és Hongkongban a legjobb 30 százalékból. Ezzel szemben a rosszul teljesítő iskolarendszerek jellemzően nem a megfelelő embereket vonzzák. Az amerikai munkaerő-képességet vizsgáló bizottság megállapítása szerint: „Tanáraink az egyetemre felvett gimnazisták alsó harmadából kerülnek ki.” Egy közel-keleti döntéshozó (ebben a térségben a tanárok hagyományosan a diplomások legalsó harmadából kerülnek ki) így foglalta össze a helyzetet: „Miből adna az, akinek nincs?”


A legjobb oktatási rendszerek hatékonyabb módon választják ki a tanárképzésre a megfelelő személyeket. E mechanizmusok kialakítói felismerték, hogy eredményes tanárrá csak az válhat, aki bizonyos képességekkel már a képzés megkezdése előtt rendelkezik: fejlett írás-olvasási és számolási készség, jó kapcsolatépítő és kommunikációs képességek, készség az állandó tanulásra és a tanítás vágya.

 

Szingapúrban egységes, országos hatókörű felvételi eljárást dolgoztak ki, melyet az oktatási minisztérium és az Országos Oktatási Intézet közösen irányít. Finnországban a felvételi első köre országosan zajlik, mely 2007-től a számolási készséget, írás-olvasási és probléma megoldási képességet felmérő feleletválasztós vizsgán alapul. A legjobb pontszámokat elérő jelentkezők bekerülnek a második körbe, melyet maguk az egyetemek felügyelnek. Ekkor kommunikációs képességeiket, tanulási készségüket és képességüket, valamint a tanári pálya iránti elkötelezettségüket mérik. A képzés befejezését követen a leendő finn tanároknak még egy vizsgán is meg kell felelniük, amit a majdani munkahelyükül szolgáló iskola bonyolít le.
 

Finnországban, Hollandiában, Új-Zélandon, Ausztráliában és Angliában a kezdő bér viszonylag magas, de az OECD más országaihoz képest a későbbi emelések
alacsonyak.
Finnországban az átlagos kezdő fizetés és a legmagasabb tanári fizetés közötti különbség mindössze 18% . A magas kezdő fizetésekkel Finnországban a legjobbakat vonzzák a tanári pályára. A tanítás mellett már elkötelezettek, ahogy bérezésük a többi szakmával összehasonlítva csökken, általában a pályán maradnak, és csak a kevésbé elszántak hagyják ott a tanári hivatást.
 

Ez a rendszer két tényezőnek köszönheti sikerét: a jó kezdő fizetés megfelelő vonzerő a tehetséges fiatalok számára, a később relatív lemaradás miatt pedig már csak kevesen hagyják el a pályát.
 

Hollandiában, amelyik a legsikeresebbek közé tartozik, 1990 és 1997 között a kezdő tanárok havi fizetése havi 1.470 euróról 2.006 euróra emelkedett, gyakorlatilag elérve a magánszektor kezdő béreit. Ezen felül a legmagasabb bérek eléréséhez szükséges időtartamot is lecsökkentették 26 évről 18 évre, és azt tervezik, hogy további 3 évvel megrövidítik a jövőben.
 

Valamennyi vizsgált rendszerre igaz, hogy a megfelelő emberek vonzása szorosan összefügg a pedagógusi hivatás megítélésével. A Szingapúrban és Dél-Koreában végzett felmérések tanúsága alapján a közvélemény szerint a tanárok nagyobb mértékben járulnak hozzá a társadalom fejlődéséhez, mint bármely más szakma képviselői. A megkérdezett új tanárok rendszertől függetlenül úgy nyilatkoztak, hogy a tanítás tekintélye az egyik legfontosabb szempont annak eldöntésében, hogy ezt a pályát akarják-e folytatni.
 

Valamennyi iskolarendszerben jelen vannak az önerősítő visszacsatolások. Ha a tanítás magas státusát sikerül megalapozni, a tehetségesebb emberekből lesznek tanárok, ezáltal a szakma becsülete még tovább nő. Finnországban azzal is növelték a tanítás tekintélyét, hogy a tanári állásokat csak magiszteri (master) fokozatú egyetemi diplomával lehet betölteni. Szingapúrban úgy értek el hasonló eredményt, hogy jelentősen megszigorították a tanárképzési programot, és, minden pedagógusnak évente 100 órás, az állam által finanszírozott szakmai továbbképzésen kell részt venni.
 

A jó közoktatásról szóló vita túl gyakran alapul tények nélküli hiedelmeken, például azon, hogy az oktatási rendszer hosszú távú és jelentős fejlesztése lehetséges a tanítás színvonalának javítása nélkül; hogy a döntéshozóknak nincs befolyásuk az olyan változókra, mint a tanári szakma megbecsülése; hogy a legjobb középiskolásokat nem lehet a pedagógus pályára csábítani; hogy a kiváló képességű diplomások számára a tanítás nem lesz vonzó perspektíva.
 

Ezek a feltételezések nem állják meg a helyüket. Szöultól Chicagóig, Londontól Új-Zélandig és Helsinkitől Szingapúrig számos példa van arra, hogy a tanítás tekintélyének növelése kevésbé függ a fizetésektől, mint néhány egyszerű, de alapvető fontosságú oktatáspolitikai döntéstől: megbízható mechanizmusokat kell kidolgozni a tanárok kiválasztására és képzésére, a megfelelő kezdő fizetésekre és a tanári szakma tekintélyére. A sikeres közoktatási rendszerek azt igazolják, hogy az oktatás színvonala és a tanárok rátermettsége egymástól elválaszthatatlan.
 



A bejegyzés trackback címe:

https://tanulasmodszertan.blog.hu/api/trackback/id/tr801672104

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pénzpedagógus · http://www.eznemjatek.com 2010.01.14. 16:25:05

Kedves Éva!

Én ugyan nem tanulmányoztam a fenti országok pedagógusképzési rendszerét, de nagyon örülök, hogy Ön utánajárt, és megmutatta, hogy jó néhány dologra sikerült ráéreznem.

Egy biztos: ha valamilyen csoda folytán ezek az intézkedések mind meg is történnének, még akkor is minimum egy évtizedbe kerülne (szerintem), hogy a pedagógus szakma megszabaduljon attól a szemlélettől, mentalitástól, amelyiknek részben a saját rossz általános megítélését köszönheti. Amivel, hogy úgy mondjam, fordítva ül a lovon. Hogy a gyerekeim különtanárhoz járnak, és sajnos már ott tartok, hogy a különtanár órájára is nekem kell korrepetálnom a gyerekem, ha azt akarom, hogy tudja is az anyagot... Pedig azért még fizetek is, annyit, amennyit a tanárnő kér.

No comment.

Üdv:

:) Csilla :)

bealina 2010.01.14. 21:18:20

Milyen jó lenne ez,akkor nem történhetne meg mással is az ami velem.Bejön a tanár a dolgozó emberek osztályába és kezdi:"Fizikát fogok tanítani önöknek,bár nem tudom minek úgy sem fogják megérteni,de azért tanítom.Arról nem is beszélve ilyet felnőtt embereknek mondani undorító.Vagy fennen hangoztatja ő milyen ateista és Jézus egy szamár aki eljátszotta a kereszthalált.Mit érdekel engem a hite?Vagy bejött a matek tanár és elmondta,hogy aki szemtelenkedik vele olyat kap hogy kiesik az utcára,mert ő már átlökött egy kislányt a két centis üvegen mérgében.Meg amikor valamit félreértett a tanár amit mondtam és üvöltözött velem.Azóta se tudom miért,de halálra rémültem mi a baja van,mi okozta a kitörését.Még sorolhatnám....

GTVD 2011.04.22. 12:20:06

Volt szó a tanári hozzáállásról, de nem egészen ilyen formában. A két hozzászóló csak sopánkodott egy sort.

Süni, ha nem jó a tanár, akkor ne azzal a tanárral képezd a gyereked, igazából erre ez az egyetlen válasz, el lehet azt hinni, hogy ha valóban nem tanít rendesen a tanár akkor fel kell neki mondani és van 1000 a helyébe aki jobb.

Nem arról van szó, hogy nincsenek megkeseredett elfásult tanárok, vagy olyanok akik alkalmatlanok a pályára, de nem ez az általános, véleményem szerint.

Sem gyermekként sem már tanárként nem ezt tapasztalom. Voltak oktatók akiket gyűlöltem, mert ők is engem és úgy álltak a munkához. De a többség ahol én dolgozom és tanultam nem ilyen.

Ma a tanárt támadhatják a főnökei a szülők és a gyerekek és a magunkban lévő hivatástudat is:

Diákok: Az a frissen végzett tanár, aki napokig hajtogat ragasztgat, hogy a diákoknak bemutasson valamit és a hiperaktív beintegrálni kívánt gyermek odaszalad az asztalhoz óra közben és szét szakítja nevetve, majd lehordja mindennek ezt a tanárt, az nem csoda, hogy 10-15 évvel később elkeseredik és belefásul, ha nem ez az első, hanem ez csak egy átlagos nap.

Szülők: "Egy kollégát bepereltek azért, mert egyszer azt mondta a diáknak, hogy ne hintázz a székkel, mert beütöd a fejed és nem hívom ki a mentőket." Nyilván nem gondolta komolyan és a diákra nem először kellett rászólni, hirtelen ez jutott eszébe, valószínűleg nem ezt kellett volna mondania, de ezért perelni nevetséges.

Egyetlen tanár nem lesz azért tanár, hogy kis gyerekeket verjen vagy úgy beszéljen vele, ahogy nem kéne! Ez ma akkor fordul elő amikor már nem bírják türelemmel a kollégák és szakad a cérna. Vannak olyan iskolák, ahol a legjámborabbaknál is előfordul olyan szinten feszültségben vannak.

A tanár sokszor próbál úgy tanítani, hogy közben a gyerekek egy bizonyos része azt szándékosan szabotálni próbálja, erre sajnálatos módon sok vagy kevés esetben a szülőtől is segítséget kapnak. Sok tanár azért megy el, mert nem bírja ezt a feszültséget, mert bár jól tanítanának lelkiismeretesek, odafigyelnek a gyerekre, az idegeiket felőrlik azok akik felelőtlenül nevelik a gyerekeiket.

nyári napközik:

délelőtt tanulunk, délután nyaralunk
11-14 éveseknek
június 20 - 24
június 27 - július 1
részletek, jelentkezés

tanulasmodszertan.hu

iskoláról, gyerekekről, tanulásról közérthetően a tanulasmodszertan.hu szerkesztésében

Friss topikok

süti beállítások módosítása