Önsegítő pszichológia, tanulásfejlesztő tréningek, diszlexia korrekció, tanácsadás - szakmai vezető: dr. Pusztai Éva diszlexia tréner

Agysejtjeink nem túl lelkesek, amikor megjegyzendő szavak, listák, pláne ha számok tömegével árasztjuk el őket. A megoldás: a gondolattérkép. A módszer megalkotója, Tony Buzan sokat tanulmányozta nagy emberek feljegyzéseit, és azt találta, hogy a zseniális koponyák nem szabályos listákat készítettek ötleteikről, gondolataikról, hanem képszerű, grafikus ábrákon, gyakran kriksz-krakszokon helyezték el korszakalkotó felismeréseiket. Albert Einstein, Christopher Columbus, Ludwig van Beethoven, Isaac Newton, Leonardo da Vinci, Thomas Edison és a többiek mázsaszámra készített feljegyzései leginkább kusza térképekre, asszociációk lenyomatára emlékeztetnek. Ugyanakkor sejtetni engedik, hogyan pattant ki egyik gondolat a másikból, hol bizonytalanodott el az alkotó, hogyan keresett új megoldásokat, és milyen képek kavarogtak az agyában. Képek, sejtések, és nem precíz mondatba tördelt szavak. /A gondolattérkép módszer mindenféle tanulás nagyszerű segítője, amelyről hamarosan részletes cikket olvashatnak a tanulasmodszertan.hu-n./

Mindez azzal magyarázható, hogy a lineáris jegyzetelés behatárolja, lezárja a gondolkodás és az értelmezés szabadságát, a grafikus, képszerű ábrázolás ezzel szemben a kreativitást, az intelligenciát sugallja, a dolgok sokszoros összekapcsoltságát hangsúlyozza. Az agyunk struktúrákban gondolkozik, ugyanakkor kaotikus-asszociatív módon dolgozik, és ez az egész folyamat nagyrészt képekben zajlik és csak kisebb részben szavakba csomagolva. A nagy gondolkodók és művészek úgy használták az agyukat, ahogy az természetéből eredően működik: szimbólumokban, rajzokban, képekben jelenítették meg gondolataikat.

 

Idézzük fel Berta történetét, amivel az agy különböző állapotait, és az ezeknek megfelelő hullámhosszokat szemléltettük. Egy egyszerű gondolattérképpel, MindMap-pel így tudjuk ábrázolni az összefüggéseket. A fenti gondolattérképen is látszik, hogy a legeredményesebben alfa állapotban tudunk tanulni, de egyáltalán nem könnyű ezt tartósan elérni, és megőrizni. Az eredményes tanulás talán legfőbb ellensége a stressz, aminek egyik hatása, hogy azonnal kiránt minket alfából. Ha megégettük a kezünket a forró edénnyel, ezt biztos jól bevéstük az agyunkba, de a fájdalom okozta stressz lehetetlenné teszi jó darabig, hogy mást is megtanuljunk, például a történelemleckét.
Ennek elég egyszerű magyarázata van: agyunk az életet állandó túlélési harcnak tekinti. Nem csak valódi verseny, vizsga vagy stressz helyzetekben, hanem szinte folyamatosan küldi azokat az elektromos impulzusokat és anyagokat a túlélésért felelős limbikus rendszerbe, amelyek ugrásra kész állapotban tartanak bennünket.
Ezzel magyarázható, hogy a legtöbben csak a stressz megszüntetése után vagyunk képesek hatékony olvasásra és eredményes tanulásra, az információk tartós megjegyzésére. Sokaknak ismerős az állapot, hogy ott ülünk a könyv fölött félórája, de még mindig csak a közelgő vizsga rémképei pörögnek az agyunkban. Ezért kell tudatosan leereszteni, lazítani bármiféle tanulás megkezdése előtt.

 

Egy jó módszer ehhez: ülj le egy székre, csukd be a szemed, figyeld a lélegzetvételed, és érezd át, hogy minden kilégzésnél kienged egy kis feszültség az izmaidból. Képzeld el, hogy minden lélegzetvételnél végigsimítasz a kezeddel egy selyemkendőt. Lehet, hogy kezdetben a simítást még nem érzed, de csak légy kitartó, képzeld el a kendő tapintását, libbenését. Ez a puha érintés felidézi benned az izmaid kiengedését, ellazulását, feszültségmentessé válását.
Minden belégzésnél fordítsd szemgolyóidat lehunyt szemhéjaid mögött felfelé, kilégzésnél pedig lefelé. Ez a két gyakorlat együttesen alkalmazva 2-3 perc alatt nyugodt, ellazult alfa állapotba visz. Most nyisd ki a szemed és az ellazult állapotot megőrizve, fogj hozzá a tanuláshoz.

 

Az ellazulás, az olvasottakhoz kapcsolódó élénk belső képek, a történetszerűen megjelenített szöveg a hatékony tanulás fontos eszközei. Természetesen az új módszereket kitartóan gyakorolni kell, hiszen a legtöbben megszoktuk, hogy komoly belső küzdelmek árán vesszük rá magunkat a tanulásra, és ellazulás helyett inkább növekvő feszültséget élünk át a folyamat során.

 

Amikor sikerül átalakítani ezeket a szokásokat, meglepve tapasztaljuk, hogy gyorsabban megy az olvasás, a megértés, a megjegyzés, mintha megjavult volna az emlékezetünk, és az egész még örömet is okoz. Ez természetes, hiszen elbontottuk azokat az akadályokat, amelyek a természetes a tanulás útjában álltak.
 



A bejegyzés trackback címe:

https://tanulasmodszertan.blog.hu/api/trackback/id/tr551595168

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pénzpedagógus · http://www.eznemjatek.com 2010.01.03. 17:44:20

Nekem az a fura, hogy kisgyerekként mindig úgy olvastam, és ezért mind a mai napig is úgy olvasok, hogy amiről olvastam, rögtön filmszerűen elkezdett peregni előttem. Magam képzeltem el a szereplők kinézetét, a tájakat, és az egész környezetet, amiben éltek.

A gyerekeimnek már nehezebben is ment az olvasott szöveg "bevésése", mert nekik az olvasott szöveg sokáig olyan "itt be, ott ki" alapon, szinte csak "átment" rajtuk, de az agyukban "nem akadt meg".

Laikus kérdés, de nem állhat ez összefüggésben azzal, hogy a gyerekek már egy jó ideje nem a koruknak megfelelő szövegeket kapnak olvasás órákon alsó tagozatban? Minket még a Minden napra egy mese, meg a Hetvenhét magyar népmese c. könyveken neveltek, és tanítottak meg történeteket megjegyezni, tartalmat, lényeget kiszűrni, összefüggéseket meglátni. Lehet, hogy ez hiányzik a mai gyerekeknek is? Hogy ne kis felnőttekként, hanem tényleg gyerekként kezeljék őket a tananyag kapcsán is?

Üdv:

:) Csilla :)

nyári napközik:

délelőtt tanulunk, délután nyaralunk
11-14 éveseknek
június 20 - 24
június 27 - július 1
részletek, jelentkezés

tanulasmodszertan.hu

iskoláról, gyerekekről, tanulásról közérthetően a tanulasmodszertan.hu szerkesztésében

Friss topikok

süti beállítások módosítása