Önsegítő pszichológia, tanulásfejlesztő tréningek, diszlexia korrekció, tanácsadás - szakmai vezető: dr. Pusztai Éva diszlexia tréner

Mitől /sokkal/ jobb a finn iskola? 4. rész

 

Az Egyesült Államokban gyűjtött adatok szerint hároméves korukra az értelmiségi szülők gyermekei 1100 szavas szókinccsel és 117-es IQ-val rendelkeznek, míg a segélyből élők
gyermekei csak 525 szót ismernek, és az IQ-juk 78 . Ha az iskola nem segít, kicsi az esély arra, hogy ezek a gyerekek ezt az óriási hátrányt valaha be tudják hozni.

 


A hátrányos helyzetű gyerekek megítélése, beleértve az iskolákat, a társadalomnak az egyenlő esélyekről alkotott vélekedését is tükrözi. Van, ahol a szegénységet, a kulturális elmaradottságot magánügynek tekintik, sőt kizárólag az érintett családokat hibáztatják érte. Ebből az értékrendből az következik - ami Magyarországon is gyakorlat - hogy a szegények gyerekei szegregálódnak, az iskoláik állaga és teljesítménye egyre romlik, a hátrányos helyzetű tanulók segítése, felzárkóztatása megoldatlan. Iskolai pályafutásuk során kulturális helyzetük nem javul, néha még romlik is. Ezt tükrözi az a tény, hogy a PISA-jelentésekben mi vagyunk a sereghajtók a családi hátrányok iskolai mérséklését tekintve.


Sok országban már másként gondolkodnak a társadalmi hátrányokról, különösen ha gyerekekről van szó. Az utóbbi évtizedben gyorsan terjed az a szemlélet, hogy a legfontosabb termelőerő, egy ország boldogulásának alapja a jól képzett munkaerő, ezért minden egyes állampolgár tanultsága, képzettsége közérdek, közügy. Aki képzetlen, az nem kap munkát, aki munkanélküli, azt a társadalomnak kell eltartania. Ezt megelőzendő minden gyerekből ki kell hozni a maximumot, függetlenül a családi háttértől, ahonnan jön. Ez nem csak humanitárius, hanem mindenekelőtt nemzetgazdasági érdek.


Ennek a logikának a megvalósulása, hogy a legjobb közoktatási rendszerekben az egyes diák tanulmányi eredménye és családi körülményei között már csak gyenge kapcsolat mutatható ki, mert az oktatási rendszer ellensúlyozza az otthonról hozott hátrányokat. Ezekben az országokban célzottan foglalkoznak a hátrányok felszámolásával, erre többlet forrásokat és komoly szakmai munkát fordítanak.


Lássuk a sokat emlegetett finn példát. Ebben a skandináv országban csak a legalkalmasabbak lehetnek tanárok, ahogy erről korábban már írtunk, az érettségizők felső 10%-át célozzák meg a tanárképző intézmények. Szigorúan szabályozzák a tanárképzésbe való bejutást, és jó kezdő fizetésekkel csábítják a kiváló képességűeket, akik az évek során korszerű ismeretekkel felruházott, a gyakorlati problémákban járatos szakemberekké válnak. Alkalmasak arra, hogy közbelépve, külön órákon, egyéni fejlesztéssel segítsék a bármilyen okból lemaradó tanulókat.


Minden finn iskolában dolgoznak speciális pedagógiában jártas tanárok, akik egy évvel tovább járnak egyetemre, hogy mindezeket a készségeket is megszerezzék. Az átlagos finn iskolában hét óraadó tanárra jut egy speciális tanár, akit védőnőből, szociális munkásból, pszichológusból álló szakértő csoport segít, ha a gyerek életében nem tanulási jellegű problémák is vannak.


Nagyon alaposan és rendszeresen szűrik a tanulókat, így korán kiderül, ha bármilyen okból nehezebben halad valaki. Emiatt sokan kerülnek a felzárkóztató programokba, akár a legokosabb gyereknél is találhatnak fejlesztésre szoruló területet.


Ez egyértelművé teszi, a többiek és a szülők számára hogy az ilyen beavatkozás
nem a rossz teljesítmény jele, ezért nincs előítélet, idegenkedés a fejlesztő pedagógusok munkájával szemben. A gyors és az egyén szintjén történő beavatkozással Finnországban általában megelőzik a tanulási probléma súlyosbodását, ezáltal valamennyi iskolában egyenletesen és stabilan jó eredmények születnek. A finn oktatási rendszerben alig van színvonal különbség iskolák és osztályok között, hanem csak az osztályokon belül.


Más sikeres rendszerekben más módszereket alkalmaznak, de a lényeg minden esetben az, hogy megakadályozzák az egyes diákok lemaradását. Az ázsiai rendszerek a tanárok elkötelezettségén alapulnak. Itt követelmény a tanárral szemben, hogy szükség szerint nyújtson külön segítséget. Szingapúrban például a tanárok a tanítás végeztével is az iskolában maradnak, és több órán keresztül korrepetálják azokat a diákokat, akiknek külön segítségre van szüksége.
 



A bejegyzés trackback címe:

https://tanulasmodszertan.blog.hu/api/trackback/id/tr191707588

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pénzpedagógus · http://www.eznemjatek.com 2010.01.28. 14:09:46

Már hallom is a pedagógusokat, hogy ennyi pénzért? És mikor, amikor a jelenlegi óraszámok is teljesíthetetlenek?

Való igaz, az anyagiakról már Doktornő is ejtett szót, valószínűleg azért a finn fizetésért a mi tanáraink is lelkesebbek lennének. Vagy mégsem? Éppen most szenvedek a fiam különmatek tanárnőjével, aki még akkor sem akarja a gyereket tanítani, ha kifizetem neki azt az összeget, amit ő nevezett meg...

A másik az óraszám kérdése. Abban is igazat adok, hogy a pedagógusokra terhelt óraszám és a rájuk pakolt adminisztráció mellett a rendszeres órára készülés, a dolgozatjavítás, stb. már nehezen kivitelezhető. Én azonban, aki mindig is a versenyszférában dolgoztam, és a kutyát nem érdekelte, hogy mennyi feladatom van, csak az, hogy megoldottam-e mindet időre(!), csak azt tudom mondani, hogy van igazság ebben az óraszám dologra, de ne akarjunk már mindent arra fogni! Nekem nem volt dolgozatjavítás, de volt elvárt önképzés, mert gyorsan fejlődő szakmában dolgoztam (logisztika): ami ma még jó volt, az fél év múlva esetleg már teljesen elavult volt. Nekem nem volt szakkör, de volt elvárt újítás, tehát rendszeresn kaptunk projektfeladatokat, időnként illett elvállalni ennek a vezetését is, vagyis az egész sikeréért mi viseltük a felelősséget. Ja, és adminisztráció nekem is volt dögivel. (A minőségbiztosítás rendszerét ismerik a pedagógusok is.)

Úgyhogy az én véleményem az, hogy elsősorban időbeosztás és hozzáállás kérdése az, hogy valaki milyen munkát ad ki a kezéből.

És még valami: nagyon fontosnak tarto azt a munkát, amit Doktornő itt végez, ugyanis a mai magyar oktatási rendszer ilyetén állapotáért legalább annyira felelősek a szülők is, mint a pdagógusok, vagy az állam. Az iskolák kínálatát ugyanis ha megnézzük, mit találunk? Tele van nyelvi, testnevelés, művészeti, akármilyen tagozatokkal, mindenféle táborokkal, év közben is(!), meg különféle szakkörökkel. Mintha a felnőtt világ versenyszférájának teljesítménykényszerét akarnák leképezni az iskolák is. A szülő meg abbéli félelmében, hogy ha nem kezdi meg már gyerekkorban a menedzserképzést, akkor a gyerek lemarad valamiről, abba a suliba fogja íratni a gyereket, ahol ilyen, szerinte a gyerek boldogulásához fontos tevékenységeket talál a kínálatban. Vagyis az iskola a szülőt akarja a kínálatával kiszolgálni, amikor a gyerek már bent van az iskolában, akkor meg a szülőnek kell kiszolgálnia az iskolát mindenféle támogatással - az anyagitól kezdve, a pedagógus szakmai problémáinak megoldásáig széles a paletta. (Mi másnak is tudnám tartani azt, amikor a pedagógus nem boldogul valaminek a megtanításával, így aztán ezt a feladatot lepasszolja a szülőnek, ld. szorzótábla, verstanulás, stb.?)

És hol van ebben a rendszerben a gyerek? Alkatrész, aki csak azért van itt, hogy igazolja a rendszer létjogosultságát... Pedig a mi gyerekink már abban a világban fognak felnőni, amiben csak az életen át tartó tanulással lehet érévnyesülni. Még akkor is, ha olyan "egyszerű" szakmákról van szó, mint pék, kőműves, autószerelő. Ki fogja nekik megtanítani, hogy hogyan kell jól, gyorsan, és tartósan tanulni? Ki fogja fenntartani a gyerek kíváncsiságát, hogy neki is, meg a pedagógusnak is könnyebb dolga legyen? Miért ölik ki a gyerekből az egyetlen hatásos eszközt (é. kíváncsiságot), amellyel mindez megoldható lenne?

Hol van a gyerek az oktatásban???

Kell az a felvilágosítás a szülőknek, de nagyon! Hajrá Doktornő, és köszönjük!

:) Csilla :(

nyári napközik:

délelőtt tanulunk, délután nyaralunk
11-14 éveseknek
június 20 - 24
június 27 - július 1
részletek, jelentkezés

tanulasmodszertan.hu

iskoláról, gyerekekről, tanulásról közérthetően a tanulasmodszertan.hu szerkesztésében

Friss topikok

süti beállítások módosítása