Önsegítő pszichológia, tanulásfejlesztő tréningek, diszlexia korrekció, tanácsadás - szakmai vezető: dr. Pusztai Éva diszlexia tréner

A gondolattérkép egy nagy, összetett kép. Ha magad rajzolod meg a vizuális elemeket, akkor megvalósul az aktív, saját részvétel.

 

A gondolattérkép segít:   

      

- megtalálni  az anyag lényegét

 

- megérteni a fontos összefüggéseket

 

- megjegyezni a kulcsszavakat

 

- megőrizni a megszerzett tudást

 

 

A gondolattérkép felépítése és jellemzői:

 

  1. Tárgya egy központi képben kristályosodik ki.
  2. A fő témák a központból ágaznak ki.
  3. Az ágak tartalmaznak egy kulcsszót, amely nyomtatott betűvel egy kapcsolódó vonalon helyezkedik el. A főágakhoz kapcsolódnak a kevésbé fontos információk kisebb elágazásokon.
  4. Az ágak egy csomópontokkal kapcsolódó szerkezetet alkotnak.
  5. Gazdagítható színekkel, képekkel, kódokkal, dimenziókkal, hogy érdekesebb, szebb és személyesebb legyen.

 

Most lássuk, hogy mennyivel érthetőbb és megjegyezhetőbb, ha ezt a listát egy gondolattérképen mutatjuk be

 

 

 

Your browser may not support display of this image.

      Éppen a korábban említett okok miatt mindenki saját ízlése, gondolkodása szerint alakíthatja ki gondolattérképeit.  Mindazonáltal érdemes megtanulni a gondolattérkép módszerben leírt törvényeket, amelyek hatékonnyá teszik a megjegyzést, a gondolkodást.

 

      Eleinte ragaszkodj a szabályos térképhez, később – amikor már  elegendő tapasztalatod van  – bátran újíthatsz.!

 

  1. A rend nem jelent merevséget, a szabadság nem egyenlő a káosszal.
  2. Fektetve legyen a papír előttünk – vizuális mezőnknek ez felel meg, az állított lap a listás jegyzetelésnek és megjegyzésnek való!
  3. A központi kép hordozza a fő témát – automatikusan fixál a szem és az agy a központra, figyelmet kelt. Egy szót is lehet képpé tenni.
  4. A nagyobb ágak a központba kapcsolódnak és a nagyobb témákat jelzik.
  5. Csak egy kulcsszó kerüljön egy vonalra – szabaddá teszi a további asszociációkat, és nem folyik egybe a sok szó!
  6. Nyomtatott betűket használjunk vonalra írva – a nyomtatott betű képként tud tárolódni!
  7. A szónak megfelelő hosszúságú legyen a vonal – ez tisztaságot, rendet jelent!
  8. Ne legyenek nagyon ferdén a szavak, ábrák (max. 45 fok), hogy ne kelljen silabizálni!
  9. A központi vonalak vastagabbak legyenek (ha később kiderül, hogy valami fontos és a periférián van, vastagítva fontossá tehető!)
  10. Határok ölelhetik körül a nagyobb ágakat (mint a felhők, formájuk emlékeztető lehet).
  11. Használjunk minél több képet és színt! A képek tiszták legyenek; a külső tisztaság belső tisztasághoz vezet!
  12. Változó nagyságok, dimenziók segítik a hangsúlyozást.
  13. A szervezett és megfelelő térközök teszik átláthatóvá és érthetővé a térképet.
  14. A kódok időmegtakarítást jelentenek, a nyilak vezetik a szemet, irányt adnak a gondolatoknak.
  15. A hierarchikus elrendezés logikai rendet teremt.
  16. Számokat is lehet alkalmazni, ha sorba kell a témákat rendezni.

 

     

A gondolattérképet igen sok területen lehet alkalmazni, többek között egy-egy tananyag, szövegrész, vers megtanulására, előadásra való felkészülésre.

    

 Ez a módszer sokat javít a tanulási zavarokkal küzdők iskolai teljesítményén. A tanulási zavarok, diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia kialakulásában ugyanis nagy szerepe van az információ-feldolgozás elégtelenségének. Ezek a gyerekek sokkal hatékonyabban tudnak tanulni, ha képileg megfogalmazott, egészleges és egyidejű az eléjük kerülő anyag –vagyis egy gondolattérképen, egyben látják a legfontosabb információkat, összefüggéseket.

   

  Ma már sok ingyenes szoftverrel lehet gondolattérképet készíteni, de hatékonyabb a módszer, ha magunk rajzoljuk meg az ábrákat.

 

      http://www.mindmeister.com/

     http://www.mindjet.com/eu/download/ 
 





A bejegyzés trackback címe:

https://tanulasmodszertan.blog.hu/api/trackback/id/tr561830692

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bealina 2010.05.17. 22:36:32

Ez érdekes dolog amikor az ember megpróbál felépíteni a saját agyában dolgokat a gondolataiból.Ezt tanítani kell a gyerekeknek hiszen a képzelet a legjobb fegyver a problémák ellen,mert a hitet fejleszthetjük vele és ha van hitem van gyógyulásom is:Diszlexia írtam én
Átok az egyes dimenzió
Papírlapokra gonoszul
Simuló háború nekem.
Szavakra bontott betűkre
Osztott távoli számsorok.
Megtanulni mit hová tegyek
Hogyan formáljak vonalaknak
Értelmeket.
Vízszintesen kavargó
Betűk vérrel,könnyel
Írt szavak,izzadva
Papírra karcolt,sorba
Állított fogalmakat
Összerakni vad küzdelem,
De verset vések én
Papírra küszködve
Győzelmesen évek
Véres harcain át!
2010 Budapest.

nyári napközik:

délelőtt tanulunk, délután nyaralunk
11-14 éveseknek
június 20 - 24
június 27 - július 1
részletek, jelentkezés

tanulasmodszertan.hu

iskoláról, gyerekekről, tanulásról közérthetően a tanulasmodszertan.hu szerkesztésében

Friss topikok

süti beállítások módosítása