Önsegítő pszichológia, tanulásfejlesztő tréningek, diszlexia korrekció, tanácsadás - szakmai vezető: dr. Pusztai Éva diszlexia tréner

A fenti mondat mind többször hangzik el tanárok szájából, így év elején. Általános és középiskolákban is terjed a tankönyvek ilyen olyan okból történő mellőzése – persze csak miután már megvetették azokat a szülőkkel több tízezer forintért. Mi lehet e furcsa jelenség hátterében? Nagyon különböző okok, és egyik sem örvendetes.


A szakközépiskolások között igen nagy arányban, néhol akár ötven százalékban fordulnak elő katasztrofálisan olvasó, a tankönyvi szöveget értelmezni képtelen diákok. A komplikált szövegezésű szaktantárgyi könyveket ők sem elolvasni, következésképpen megtanulni sem tudják. A tanárok ezt a fiaskót megelőzendő lediktálják a diákoknak azt a minimumot, aminek a bebiflázásával akár jó jegyet is lehet kapni. A szakiskolákban a helyzet, ha lehet még rosszabb. Ettől persze a tankönyvszámla nem lesz kisebb: 20-35 ezer forint között kell fizetni egy éves csomagért, aminek akár a háromnegyede használatlanul megy jövő nyáron a kukába.


Az olvasás és szövegértés színvonalával az elit iskolákat leszámítva mindenütt nagy baj van: a magyar tanulóifjúság egyharmada funkcionális analfabétaként kerül ki a közoktatásból. Ez a terjedő járvány elsősorban a történelem és irodalomkönyveket sodorja el: mind gyakoribb, hogy a tanárok kizárólag a szóbeli magyarázatot, esetleg lediktált vázlatot kérik számon. Pedig a tankönyv azért van, hogy gyerek abból szűrje ki olvasás útján a fontos dolgokat. Ha ez a szűrés elmarad, és csak a lediktált lényeget kell bevágni, azt nem tanulásnak, hanem magolásnak hívják.

Az elitiskolák némelyik osztályában épp ellenkező okból száműzik a tankönyveket: a tanár szerint nem elég színvonalasak. Helyette fénymásolt tudományos cikkekből, szakkönyvekből kell felkészülniük a gyerekeknek. De itt is minden szülő megveszi a „hivatalos” tankönyveket is –részben feleslegesen.

A teljesen liberalizált hazai tankönyvpiac szakértők szerint kaotikus, nagyon egyenetlen színvonalú – azaz sok a rosszul megírt, vagy elavult, vagy hibás információkat tartalmazó könyv. A bennfentesek szerint nagy üzlet a tankönyvírás: az egyik írja, a másik véleményezi, a harmadik kiadja és ez mind egy vállalkozás érdekkörén belül. Ebben a zavarosban sokan halásznak, a gyerekek pedig elszenvedik a következményeket.


Sajnos nem szokás világosan kimondani, hogy a közoktatásnak kötelessége megtanítani minden ép értelmű gyereket idejében és megfelelően olvasni, szöveget érteni. És kötelessége ellátni őket olyan használható tankönyvekkel, amelyek megfelelnek a gyerekek életkorának, tudásának. 



A bejegyzés trackback címe:

https://tanulasmodszertan.blog.hu/api/trackback/id/tr471417586

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bealina 2010.01.14. 21:06:50

Na a tankönyvek kész katasztrófa.Alig találok olyat ami értelmes cuccost tartalmaz.A történelem könyveket és irodalom könyveket utáltam.Amikor a Bibliáról van szó röpködnek az ateista megjegyzések.Azért kaptam egyest,mert nem ateista módon írtam le a Biblia lényegét,hanem úgy ahogy éreztem megragadom a lényeget amit leír.A tanár közölte ne prédikáljak.Utána szerzők történelem könyveit adatait olvastam sokkal emészthetőbbek tartalmilag mint a tankönyvek.Mintha nem is gyerekeknek és fiataloknak írnák őket hanem robotoknak.Sokszor éreztem azt a suliban hogy nincs értelme annak a száraz tényadat mondatnak ott a lapokon.Alig maradt meg valami a fejemben abból amiket írtak.A tanár felolvastatta és mindenki nézett mint egy ökör,hogy na most mi van?
Mintha nem pudingot és sütit ennék hanem kutyatáp elrágásával próbálkoznék.Biztosan hülyének néznének.Hogyan bontakozzon ki a gyermekben a tudás élvezete ha olyan rághatatlan minden hogy szellemileg hozzá sem fér?Vagy ez a célja az oktatási rendszernek?Ezeket a tankönyveket amiket adnak úgy dobnám ki mint a szél amíg meg nem felel a tanuló színvonalának,de nem teszi ostobasággá a tanulnivalót,hanem felkelti a kíváncsiságot,lendületet ad,szeretetet visz a téma iránt mint amikor a regény elragad magával.Nem igaz hogy tanulni olyan érzés kell legyen mint kutyatápot rágni.Nem csoda ,hogy kicsi koromban azt mondtam anyámnak utálom az iskolát.MIÉRT NEM IMÁDNAK ISKOLÁBA JÁRNI A GYEREKEK?Ezt a kérdést is feltenném,de az összes gyereknek és felnőttnek.

nyári napközik:

délelőtt tanulunk, délután nyaralunk
11-14 éveseknek
június 20 - 24
június 27 - július 1
részletek, jelentkezés

tanulasmodszertan.hu

iskoláról, gyerekekről, tanulásról közérthetően a tanulasmodszertan.hu szerkesztésében

Friss topikok

süti beállítások módosítása