Az elmúlt években nálam járt gyerekek és szüleik már ismerik Fifi kutyát, Dagit és Tomit, a két cicát, és Béla bácsit, a görögteknőst. Akik mostanában jönnek, egy új jövevénnyel is találkozhatnak – ő Hugi, a három és fél hónapos labrador gyerek, aki kiképzése után igazi terápiás kutyaként segít majd az olvasási, tanulási nehézségekkel bajlódó gyerekeknek.
Házi kedvenceim már eddig is, ösztönösen sokat segítettek a félelmekkel érkező gyerekeknek. Fifi mindenkit barátságos farkcsóválással fogad, a foglalkozások alatt türelmesen hasal a szőnyegén, a szünetekben engedelmesen tűri a gyerekek szeretetáradatát. A cicák leghőbb vágya, hogy a gyerekek ölében landolhassanak, Béla bácsi pedig komótos hüllőtermészetével bűvöli el őket.
Néhány hónapja aztán rábukkantam az interneten egy cikkre, ami messzemenően megerősítette tapasztalataimat: megfelelően kiképzett állatok, elsősorban a kutyák szinte csodákra képesek a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknél. Az Egyesült Államokban tíz éve terjed a R.E.A.D módszer. Iskolákban, könyvtárakban, terápiás rendelőkben találkozhatnak rendszeresen a diszlexiás, vagy másféle olvasási problémás gyerekek a terápiás kiképzésben részesült kutyákkal és azok tulajdonosaival. A kutya és kis kliense kényelmesen letelepedik egy sarokban és elkezdődik a felolvasás. A gyerek felolvas a kutyának, ő pedig figyelmesen, okosan, türelmesen hallgat. Nem sürgeti, nem javítja, nem csóválja a fejét, ha hibát vét.
Mitől hatékony ez a módszer? Az olvasási problémás gyerekek haladásának egyik fő akadálya a korábbi sikertelenségek miatt kialakult görcs, szorongás, önértékelési zavar, szégyen, dac, elkeseredés. Ezek a gyerekek már nagyon sokszor átélték, hogy nem megy elég gyorsan, hibátlanul, félbeszakítják, sürgetik őket, azaz sikertelenek egy olyan dologban, ami az osztálytársaiknak nem okoz problémát. E kudarcok hatására a legtöbben bizalmatlanok, sőt ellenségesek, amikor tanáraik, vagy szüleik olvasásra kérik. Egy csillogó szemű kutya, az ember legjobb barátja, az egészen más. Az boldog, hogy hozzá beszélnek, rá néznek, neki olvasnak, és közben simogatják.
Számos vizsgálat igazolja, hogy a terápiás állatok érintése testi és lelki értelemben gyógyít: csökkenti az izomfeszültséget, a szorongást, a vérnyomás, a pulzus alacsonyabb lesz. Ebben a kellemes, relaxált állapotban az olvasási problémás gyerekek sokkal szívesebben és mérhetően kevesebb hibával olvasnak.
Természetesen egyéb módszerekre is szükség van a fejlesztés során: a terápiás kutya csak az egyik, de igen fontos lépés az olvasás, szövegértés javításában. Ha a gyereknek jó a kedve, nyugodt, sőt boldog a kutya érintésétől, dédelgetésétől, és várja a következő találkozást, sokkal nagyobb esély van arra, hogy a kevésbé kellemes fejlesztő feladatokat is elvégzi.
Hugi kiképzése hamarosan elkezdődik – amint túljut a kisgyerekkoron. Most ugyanis még csak a rágás, rohangálás, rongyok hurcolása érdekli. Addig kísérjék figyelemmel cseperedését a http://picasaweb.google.com/hugikutyam oldalon.
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.