Sok jele van a család válságának, de szerencsére még ma is szép számmal akadnak olyan családok, amelyekben a gyermeknevelés első tíz esztendeje viszonylag harmonikusan, nagyobb problémák nélkül telik el. A serdülés évei – különösen ezekben a családokban okozhatnak riadalmat. A gyermek – akivel eddig nem volt semmi komoly baj, és aki a szülői értékeket és normákat – ha néha meg is szegte őket – olyan alapvető igazságokként kezelte, amelyek nem szorulnak bizonyításra, most hirtelen dacossá és gyanakvóvá válik. Bizalmatlan lesz, elszaporodnak az indokolatlan „nem”-ek, a dühös kitörések, és az olyan „játszmák”, melyeknek nyilvánvaló célja a szülő „alkalmatlanságának” bizonyítása. Amikor a szakember azt mondja az aggódó szülőnek, hogy mindez a serdülő önállóságért folyó küzdelmét jelenti, a szülő általában hitetlenül rázza a fejét: „nálunk minden segítséget megkap a gyerek az önállósághoz, semmi szüksége arra, hogy olyasmiért harcoljon, ami amúgy is rendelkezésére áll.” Az önállóság megszerzése – illetve az érte folytatott küzdelem – a serdülőkor egyik legnagyobb eseménye. Ahhoz, hogy megértsük: mit jelent a serdülő számára, és mi zajlik benne, amikor a szülői környezetben feszültséget provokál, mindenek előtt azt kell tudnunk, hogy a leválás nem a serdülőkor találmánya, hanem sokkal korábban meginduló folyamat, amely azonban a serdülés éveiben kritikus szakaszába ér. Az önállósodás akkor következik be, amikor a gyerek képessé válik, hogy a magába épített szülői normák, intelmek vagy éppen vigasztalások segítségével megóvja önmagát a reá leselkedő veszélyektől, megnyugtassa magát egy kellemetlen vagy fájdalmas történés után. Ekkor a szülő személyes jelenlétére már kevésbé van szüksége, mint eddig. Az „internalizált szülő” segítségével egy hatalmas lépést tesz az önálló életvezetés felé. Ezt a sokszor látványos leválást megelőzi a: Vagyis az autonómiáért folytatott küzdelem csak részben függ attól, hogy a szülő gátolja-e ezeket a törekvéseket, vagy sem. Az igazi harc a korábban – a gyermekkorban - elsajátított normák felülvizsgálatáért és felülbírálatáért folynak. Az újbóli közeledés – az értékek átmentése és a zilált kapcsolatok helyreállítása – ugyanolyan fontos része a serdülőkori változásoknak, mint az azt megelőző fázisok. Dr. Pusztai Éva tanulásmódszertan tréner
A serdülés második szakasza – 14-18 éves kor – már a jövő felé tekint. Ilyenkor a fő cél már a valódi önállósodás, ami három fő területen formálódik: a/ szexuális orientáció, b/ saját önálló világkép kialakítása, c/ pályaválasztás.
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.