Az emberi intelligenciának hét különböző összetevője van - és mindegyik fontos az életünk sikeressége szempontjából. Howard Gardner, a multiplex intelligencia elméletének megalkotója szerint akkor tanulunk a leghatékonyabban, amikor az új információt intelligenciánk mind a hét része érzékeli, és mindegyik a maga módján segít azt feldolgozni, értelmezni, elraktározni. Vegyük most sorra, miként fejleszthetjük, gazdagíthatjuk a családban a gyerek és persze a magunk örömére és hasznára is ezeket az intelligencia-részeket.

1. Nyelvi, vagy verbális intelligencia:
- egészen kicsi kortól minden nap beszéljük meg alaposan a családi és házon kívüli történéseket, fogalmazzuk meg és vitassuk meg a felmerülő nézeteket, érveket, gondolatokat
- rendszeresen játsszunk szójátékokat, fejtsünk közösen keresztrejtvényt
- nagyobb gyerekkel közösen írjuk meg a család történetét,
- jó móka, ha leveleznünk is egymással - interneten keresztül, vagy a családi hirdetőtáblán,
- közös -szülők-gyerekek- felolvasás, amolyan esti mese-pótlék, egy mindenki által kedvelt könyvből
2. Vizuális - térbeli intelligencia - a lelki szemeinkkel való látás fejlesztése
- hangos térképolvasás és navigálás utazások során
- térképszerkesztés korábbi utazások helyszínéről - a családi fotó album mellékleteként
- vázlat és terv rajzolása modellépítéshez, barkácsoláshoz, bútorok átrendezése előtt stb.
- vizuális - gondolattérkép - rajzolása pl. egy bonyolult történelemlecke, vagy egy szerelési, használati utasítás információinak és összefüggéseinek stb. szemléltetéséhez
3. Logikai -matematikai intelligencia fejlesztése
- költségvetés készítése - személyes és családi bevételek és kiadások
- utazások és kirándulások előkészítése, megtervezése
- családi fejszámoló verseny
- logikai fejtörők közös megfejtése
- mennyiségek becslése
- időbeosztás, napirend megtervezése
4. Mozgási vagy kinetikus intelligencia
- háromdimenziós játékok, pl, családi Rubik-kocka verseny
- műszaki eszközök karbantartása, összeszerelése pl. számítógép, kerékpár,
- szakácskodás, tortasütés
- kertészkedés
- agyagozás, ruhavarrás, polckészítés - lehetőleg a gyerekkel együtt
- testmozgás: tánc, sport, harcművészet - alkalmanként közösen
- szerepjáték, amatőr színjátszás - családi ünnepeken is
5. Zenei intelligencia
- születésétől hallja a gyerek a szülőt énekelni
- tanítsunk korának megfelelő dalokat és énekeljünk vele
- a hallott dal eléneklése úgy, hogy mellé tapsoljuk a ritmust
- zenélés valamilyen választott hangszeren
- ritmikus mozgás zenére
6. Interperszonális intelligencia fejlesztése
- segítő együttműködés, "csapatjáték"a családban
- segítünk a másiknak megoldani, vagy megérteni egy bonyolult helyzetet
- a rászorulókkal: kisgyerekkel, idős, beteg emberrel nagyobb empátiával bánunk
- teljes figyelemmel vagyunk a másik iránt, amikor fontos dolgokat mesél
7. Metakognitív intelligencia fejlesztése
- előre felmérni - megbeszélni - egy feladat kapcsán erősségeinket és gyengéinket
- érzelmeink és hangulataink tudatosítása és megértése
- személyes /élet/célok kitűzése
- az elvégzett dolgok áttekintése és értékelése
- annak felismerése, hogy milyenek vagyunk és milyenek nem vagyunk
A gyerekek iskolai problémáit sokszor az okozza, hogy "féloldalas" az intelligenciájuk: nem eléggé sokoldalú a gondolkodásuk, problémamegoldásuk az új feladatok, információk, helyzetek kezeléséhez. Az új tanárokhoz, új iskolához való alkalmazkodás például elsősorban az interperszonális intelligenciától függ, a zenei intelligencia sokat segít az írni-olvasni tanulás során, a mozgási intelligencia nélkül egész életében csetlik botlik, ügyetlennek érzi magát. A metakognitív intelligencia nélkül nehezen alakul ki a szükséges önismeret, a térbeli intelligencia a megtanult dolgok megjegyzésének a fontos segítője stb.
dr. Pusztai Éva
tanulásmódszertan tréner