Önsegítő pszichológia, tanulásfejlesztő tréningek, diszlexia korrekció, tanácsadás - szakmai vezető: dr. Pusztai Éva diszlexia tréner

"Mire hazaérünk a napköziből, másodikos kisfiam annyira kimerül, hogy képtelen a tanító néni által elvárt gyakorlásra. Ha mégis erőltetem, főleg az olvasást, annak mindig nagy hiszti, sírás a vége, és alig van eredmény. Mivel teszek jót a gyereknek: ha mégis ráveszem, hogy végezze el a munkáját, vagy engedek, és hagyom pihenni?"

 

Egy nyolcéves gyereknek délután ötkor, az iskolában eltöltött munkanap után már NEM SZABADNA tanulással foglalkozni. Hogy mégis sok iskolában ilyen elvárásokat támasztanak, az önmagában is jelzi, milyen komoly bajok vannak a magyar közoktatásban!

 

 

Persze a szülő nem világmegváltó reformer, ő nap mint nap szembesül a tanító néni rosszalló pillantásaival, gyermeke adottságaival, saját elvárásaival, és az idő szorításával. Ezért leginkább praktikus tanácsokra van szüksége.

 

1. Az alsósoknak 10-11 órát kell naponta aludni. Ez azt jelenti, hogy hét közben este 8-fél 9 körül aludniuk kell, legfeljebb az esti mesét nézhetik meg a tévében. Sajnos az érintett korosztály legalább fele nem alszik ennyit, többnyire tévézés, számítógépezés miatt.

 

2. Már alsó tagozatban következetesen törekedjünk arra, hogy ha elvégzendő iskolai feladata van a gyereknek, annak felelőssége, észben tartása az ő dolga legyen. Csak akkor figyelmeztessük, ha biztos, hogy magától nem végezné el.

 

3. Minden este legyen a gyereknek legalább másfél-két óra szabadideje, amikor azt csinál, amihez kedve van. /A képernyős elfoglaltságokat azonban fontos már egészen kis kortól időkeretek között tartani. Alsósoknál ez napi fél óránál ne legyen több./

 

4. A fáradtságot, álmosságot, kimerültséget az iskolai ingerek, stressz, zaj, drukk, koncentrált figyelem, kötelező viselkedésformák stb. váltja ki. A kisiskolások többsége fizikailag nem fárad el eléggé, ezért hazafelé, ha az időjárás megengedi, feltétlenül álljunk meg egy félórára a játszótéren. Az a gyerek, amelyik rendszeresen sportol, kevésbé fáradt, mint a nem-sportolók.

 

5. Hétvégén minden évszakban menjünk kirándulni! Nincs ennél hatékonyabb kikapcsolódás, testi-lelki regenerálódás a gyereknek, és persze a felnőtteknek! A szabadban töltött nap valósággal kisöpri a gyerek agyából az egész heti iskolai "hordalékot".

 

6. Ha az alsós gyerekkel pl. az olvasást gyakoroljuk, válasszunk olyan szöveget, amit szeret. Olvassunk felváltva, így kevésbé unja meg, és mindig beszéljük meg az olvasottakat. Ezzel észrevétlenül fejlesztjük a szövegértését is.

 

7. Legyen a gyerek körül megbízható rend, nyugalom, jó hangulat, amiben kiengedhet, megpihenhet, és erőt gyűjthet másnapra.

 

8. Fogadjuk el tényként, hogy a gyerek szellemi teljesítőképességének, akárcsak a mienknek, határa van. Ha az egész napi komoly igénybevétel után késő délután vagy este egyszerűen már nem fog az agya, veszekedés, "hegyi beszéd" nélkül vegyük tudomásul, hogy nem képes többre.

 

9. A mai gyerekek mentális állapota lényegesen rosszabb, mint akár csak egy évtizede. Ennek egyik összetevője a túlságosan zaklatott életvitel. A jövőbeni sikeresség, az életben való "beválás" talán legfontosabb feltétele a testi-lelki egészség, amit gyerekkorban kell megalapozni. Érdemes erre is gondolni, amikor attól tartva, hogy gyermekünk esetleg lemarad a jó jegyekért folyó versenyben, teljesítőképessége határán túl is tanulásra kényszerítenénk.

 

10. Amikor mi felnőttek hazatérünk a munkából, azt várjuk, hogy párunk, családunk legyen tekintettel a fáradtságunkra, viselje el akár morcosságunkat. Ugyanezt várja tőlünk a 7-8 éves gyermekünk is...

 

dr. Pusztai Éva
tanulásmódszertan tréner
 



A bejegyzés trackback címe:

https://tanulasmodszertan.blog.hu/api/trackback/id/tr161973693

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pénzpedagógus · http://www.eznemjatek.com 2010.05.06. 20:12:53

Nem is tudom... A napköziben mégis mit csinál a tanító néni, ha ott nem végeznek a tanulással? Miért lőcsöli rá ezt este a szülőre? Mint pedagógusnak tudnia kell, hogy ennek csak az lehet az eredménye, mint amit a levélíró is tapasztalt. Milyen jogon teszi ki egy ilyen előre megjósolható, és teljesen szükségtelen konfliktusnak a szülőt és a gyereket? Ráadásul a nap végén, hogy így a gyereknek (és a szülőnek) esélye se legyen "leketyegni", tehát viszi magával a stresszt az alvásba is...
Tényleg csak én vagyok ennyire elvarázsolt???

bealina 2010.05.17. 22:15:11

Igen én is amikor csinálok valamit,mindig két dolgot választok és felváltva csinálom őket.
Így nem unom meg és gyorsan kélsz leszek velük.
Kivéve ha a nyuszimmal vagyok és éppen vakargatom,tisztogatom a helyét a drágámnak.Az agy nem tud állandóan csak egy dologgal foglalkozni
ezt érzem is gyakran.Olvasok és a szöveg értelme hirtelen megszakad
elkalandoznak a gondolataim.Hát nekem nincs gyerekem de ez a munkarend amiben dolgozom kemény.a napból hét órám van aludni és hét itthon lenni
és ez sokaknál rosszabb.Valaki dolgozik látástól-vakulásig és csak aludni esik haza.Elég szomorú,hogy így a gyerekét is alig látja.Valahogy ez nagyon rossz a család védelem így,hogy nem védik meg a munkáltatókkal szemben a szülők jogait sem.

nyári napközik:

délelőtt tanulunk, délután nyaralunk
11-14 éveseknek
június 20 - 24
június 27 - július 1
részletek, jelentkezés

tanulasmodszertan.hu

iskoláról, gyerekekről, tanulásról közérthetően a tanulasmodszertan.hu szerkesztésében

Friss topikok

süti beállítások módosítása