Önsegítő pszichológia, tanulásfejlesztő tréningek, diszlexia korrekció, tanácsadás - szakmai vezető: dr. Pusztai Éva diszlexia tréner

Hűséges olvasóink bizonyára emlékeznek a Légy a pszichológusod! című sorozatunkra, amelynek részeit másfél éven keresztül olvashatták heti hírlevelünkben. (Természetesen most is elérhető az archívumunkban ez az önsegítő könyv, sőt, hamarosan a fő oldalra is kitesszük). Most egy ehhez hasonló sorozatot indítunk, Mindent a depresszióról címmel. Terveink szerint kb. harminc hírlevélnyi terjedelemben, azaz jó egy éven át, minden második héten olvashatják a sorozat részeit.


A gyerek a családot tükrözi
 

De, hogy is jön össze a tanulásmódszertan és a pszichológia? Tréningjeinken, tanácsadásainkon, és az Önöktől kapott leveleket olvasva folyamatosan tapasztaljuk, hogy nincs külön tanuló része a személyiségünknek, az egy, és oszthatatlan. Ha a gyerek, vagy a felnőtt kedvetlen, levert - ez megmutatkozik az élet minden területén. Ha a gyerek unja az iskolát, és nem hajtja végre a feladatait, annak az okát két helyen lehet keresni: az iskolában, meg a gyerekben. A gyerek azonban mindig egy családban él, ahol van egy jellemző légkör, nevelési stílus, konfliktuskezelési módszerek. Ha a gyerek nem teljesít megfelelően, annak a család működési zavara is oka lehet.

Sajnos még a gyermekpszichológusok sem vonják be rutinszerűen a gyerek problémáinak megértéséhez a családot, pedig nagyon gyakran a szülők pszichés problémái vetülnek ki a gyerekre, aki e miatt rosszabb esetben maga is megbetegszik, vagy „csak” a tanulást bojkottálja.

2020-ra ez lesz a világon a leggyakoribb betegség
 

Tapasztalataink szerint a szülők csak elvétve gondolnak arra, hogy a tanulási nehézségek hátterében ilyen zavarok állhatnak. Az október 16-án induló szülő tréningjeinken, és most útjára indított új sorozatunkkal is a pszichológiai ismeretterjesztést szeretnénk elősegíteni.
A Mindent a depresszióról egy magyarul még nem olvasható mű, Richard O’Connor Undoing Depression (A depresszió legyőzése) című könyve alapján készült. A szerző egy amerikai pszichoterapeuta, akinek ez a könyve 1997-es, első megjelenése óta a legnépszerűbb mű ebben a témakörben. A depressziót, ami a WHO szerint 2020-ra a legelterjedtebb betegség lesz a földön, a szerző a szívbetegségekhez hasonlítja, amennyiben mindkettőnek komplex, és egymással is összefüggő okai vannak: genetikai, biokémiai és környezeti összetevők.
 

Ma már a legtöbben tudjuk, hogy a szívbetegség megfelelő életmóddal megelőzhető, vagy enyhíthető, és ha mégis fellép, akkor a gyógyszeres kezelés mellett elengedhetetlen az életforma, azaz a táplálkozás, mozgás, stressz kezelés átalakítása. Pontosan ez a helyzet a depresszióval is, ám ezzel még csak nagyon-nagyon kevesen vannak tisztában.


3 depressziósból 2 nem kap segítséget

 

Ezt a súlyos, gyakran végzetes betegséget az esetek kétharmadában egyáltalán nem kezelik, az esetek felében a beteg nem is tudja, hogy depressziós, tüneteivel vagy nem megy orvoshoz, vagy az orvosa sem találja meg a helyes diagnózist. De sajnos, a gyógyszeres kezelés is csak az esetek egy kisebbik részében jelent végleges gyógyulást, a depresszió ugyanis igen gyakran kiújul, krónikussá válik. O’Connor azokra, a betegséget fenntartó tényezőkre összpontosít, amikkel lényegében senki sem foglakozik: saját magatartásunkra, szokásainkra, gondolkodásmódunkra.

 

A könyv tudományosan igazolt módszerekkel megtanítja az olvasót, hogyan helyettesítse depressziós gondolkodási és magatartási mintáit jobb, egészségesebb mintákkal. A szerző tudja, miről beszél, hiszen harminc éves pszichológusi múltja van, napjainkban a legjelentősebb New Yorki önsegítő depressziós közösség szakmai irányítója, és, ami legalább ilyen fontos, maga is átélte a krónikus depresszió minden kínját.

 

Ami okozza és ami fenntartja a szenvedést

 

Azokat a módszereket, amelyeket az olvasónak ajánl, saját magán is kipróbálta, és ezeknek köszönhetően tartja egyensúlyban saját magát.
 

A depressziót a legtöbb ember mások előtt, de gyakran saját maga előtt is, tagadja, leplezi, hiszen ez a betegség még ma is bélyeg az érintetteken. Lehet, hogy most az olvasó is úgy érzi, felesleges erről olvasnia, hiszen, szerencsére sem ő, sem a családja, nem érintett. Örüljünk, ha ez a helyzet, de jó tudni, hogy a WHO statisztikái szerint tíz emberből négy él át élete során klinikai értelemben vett depressziót, egy adott pillanatban minden ötödik ember szenved ennek a betegségnek valamilyen formájától. Talán az Ön környezetében is.
 





A bejegyzés trackback címe:

https://tanulasmodszertan.blog.hu/api/trackback/id/tr312367078

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pénzpedagógus · http://www.eznemjatek.com 2010.10.13. 14:31:59

Teljesen igaz!!!

A fiammal jártunk úgy hatodik első félévben, hogy az addig igen jól tanuló fiam lecsúszott egy erő közepes szintre. Sokáig nem tudtam elképzelni, mi lehet a baj, hiszen segítettem is neki a tanulásban. Mégsem ment.

A tanárok is azt mondták, hogy nem ismernek rá a fiamra, mert nem érdekli semmi, közömbös lett minden iránt.

Aztán egyszer leültem vele beszélgetni. Na, az volt aztán az érdekes "beszélgetés"... Én beszéltem, a fiam hallgatott. Mindegy mit kérdeztem. Csak nem szólt egy szót sem. Mivel azonban mégis csak én ismertem legjobban a fiam, valahogy mindig láttam az apró jeleket, hogy merre kell tovább kérdezősködnöm.

Három óra hosszáig tartott. Életem legnehezebb, és legfárasztóbb három órája volt ez. De nagyon megérte!!!

A végén ugyanis "megtört" a fiam, sírva mondta el, hogy egyedül érzi magát a családban. A végére kiderült, hogy a középső gyerek "magánya" a probléma, a két lánytestvére között valahogy elveszettnek érezte magát. Annak ellenére, hogy én rendszeresen beszélgettem vele, tudtam minden dolgáról, és ő is tudta, hogy bármikor bármivel jöhet hozzám, mégis így érezte. Hát, igen, én csak az anyja tudok lenni, de apja, testvére nem...

Úgyhogy mikor ezt mind tisztáztuk, leültünk, és írtunk egy listát, ha jól emlékszem volt rajta vagy hét pont. A listán olyan dolgok szerepeltek, amikről úgy gondolta, hogy segíthetnének neki abban, hogy jól érezze magát. Persze első helyen szerepelt, hogy beszéljek a család többi tagjával, és megértessem velük, hogy ez így nem jó, és változtatni kell. De szerepelt rajta pl. a közös időtöltés, ill. a saját hobbi, plusz a sport is.

Egy biztos, már két hét után azt mondták a tanárok is, hogy nem tudják, mit csináltam, de köszönik, visszakapták a régi Gábort.

Szóval saját tapasztalat alapján mondhatom, hogy igen, muszáj holisztikus szemszögből nézni a gyerek minden gondját-baját, mert nem biztos, hogy a különóra lesz a legadekvátabb válasz a tanulási problémáira...

nyári napközik:

délelőtt tanulunk, délután nyaralunk
11-14 éveseknek
június 20 - 24
június 27 - július 1
részletek, jelentkezés

tanulasmodszertan.hu

iskoláról, gyerekekről, tanulásról közérthetően a tanulasmodszertan.hu szerkesztésében

Friss topikok

süti beállítások módosítása