Önsegítő pszichológia, tanulásfejlesztő tréningek, diszlexia korrekció, tanácsadás - szakmai vezető: dr. Pusztai Éva diszlexia tréner

Valljuk be kertelés nélkül, a tanulás abban a formában, ahogy iskolás korunktól egész későbbi életünkben gyakoroljuk, fárasztó, komoly erőfeszítést igénylő, gyakran nagyon unalmas tevékenység, aminek a fenntartásához sokszor minden akaraterőnk is kevésnek bizonyul. Miért van ez így? Lehetne másképp is tanulni? Ha igen, akkor miért terjednek olyan lassan az új módszerek? Sorozatunkban erről olvashatnak.


1981-ben egy kaliforniai professzor Roger Sperry Nobel-díjat kapott az időközben világszerte ismertté lett felfedezésével. Eszerint agyunk két fele különbözőképpen működik, és eltérő dolgokkal foglalkozik. A bal agyfélteke inkább a számok, a logika, az analízis, a lineáris folyamatok, a szavak feldolgozásának a helye, a jobb agyfélteke inkább képekkel, érzésekkel, fantáziákkal, térbeli észlelésekkel és a világ holisztikus megközelítésével foglalkozik.

 


Képzeljük el, azt a feladatot kapjuk, hogy fussunk körbe egy nagy teremben. Ez nem megoldhatatlan, hacsak egyik lábunkat és karunkat oda nem kötik a törzsünkhöz… Ezzel a hendikeppel valószínűleg csak bukdácsolni fogunk, ami aligha nevezhető futásnak. Ez a példa átvihető agyféltekéink működésére. A mi nyugati civilizációnkban ugyanis a bal agyféltekénk funkcióit sokkal többre becsüljük, mint a jobbét. Vagyis amikor csak logikusan, lineárisan és szavakban gondolkodunk, szellemi kapacitásunknak legfeljebb a felét tudjuk hasznosítani. A valóságban még rosszabb a helyzet, a Harvard egyetem vizsgálatai szerint a bal agyféltekés gondolkodás közben szürkeállományunk alig 2-5 %-a aktív.


Hogy mivel foglalkozik a többi 95 %? Unatkozik és „zűrzavart” okoz: képek, érzések, érzékszervi benyomások, kaotikus, asszociatív tömege kavarog a fejünkben – és átéljük, hogy nem tudunk az olvasott szövegre koncentrálni. Mindenki tudja, miről van szó: ha olvasás útján tanulunk, átlagosan 2-5 percenként zavarják meg a koncentrált figyelmet a témához nem kapcsolódó képek, emlékek.
 

Mi a megoldás?

 

Természetesen a könyvek és a szavak pótolhatatlanul fontosak, de vissza kellene találni az elveszett természetes állapothoz, egész agyunk használatához. A megoldás, hogy a tanulást valamilyen módon az egész agyat aktivizáló folyamattá kell tenni! A tanulás közben most többnyire zavaró tényezőnek tartott képeket és az asszociatív gondolkodást „rehabilitálni„ kell, amihez elengedhetetlen a teljes aggyal való tanulás térhódítása. A tanulás eredményességét jelentősen befolyásolja az érzelmi állapot, az energiaállapot, a táplálkozás, a pszichés feszültség- csupa olyan dolog, amivel ebben az összefüggésben alig törődünk. Ez a magyarázata, hogy a régi görögöktől átvett tanulási technikák, például a mnemotechnika manapság csak ritkán sikeres. A görögök ugyanis a tanuló lelkiállapotával is behatóan foglalkoztak.
 

Próbáljuk meg a következő történet olvasásakor a cselekményt, mint egy film képeit lefuttatni belső szemeink előtt.
 

„A New Yorki Szabadságszobron áll egy hatalmas kövér férfi. A bal kezében egy fúrógépet tart, amellyel a jobb kezében levő szappant fúrja. A szappanból lila aranydarabkák fordulnak ki, majd egy lakókocsira hullanak, amit egy fekete Mercedes vontat. A volán mögött John Travolta ül. Fekete kalap van a fején, fekete a mellénye és a csizmája is. Mellette ül Brigitte Bardot, piros pettyes fehér bikiniben. A hátsó ülésen egy hatalmas bernáthegyi ül, szőrmekabátban, a szájában egy tyúk. Hirtelen balról megjelenik egy puma, beugrik az autóba, kikapja a bernáthegyi szájából a tyúkot, a másik oldalon kiugrik és felmászik egy pálmára, ami ráborul a szabadságszoborra”.
 

Most csukott szemmel próbálja meg elmesélni az imént elolvasott történetet. A legtöbb ember egy-két apróság kivételével hajszálpontosan szokott emlékezni .
Most következzen egy újabb, rövidebb történet és egy újabb feladat.
 

„Egy kétlábú ül egy háromlábún, és egy egylábút eszik. Ekkor megjelenik egy négylábú, és ellopja a kétlábútól az egylábút. Erre a kétlábú jól odacsap a négylábúnak a háromlábúval.”
 

Hiába sokkal rövidebb a második sztori, a legtöbb embernek nehézségeket okoz emlékezetből elmesélni.
 

A magyarázat kézenfekvő: bár az első sztori tele van lehetetlenségekkel, a leírt mozgások, akciók képeket gerjesztenek az olvasóban, ráadásul a képek egy történetté állnak össze. Pont ez hiányzik a második sztoriból. Unalmas számokkal traktálják az olvasót, ezt a sztorit addig igen nehéz megjegyezni, amíg rá nem jövünk a furcsa számnevek jelentésére. Amint megértjük a történetet, megjelennek a képek az agyunkban, és már el tudjuk mesélni. A kétlábú az ember, a háromlábú a kisszék, az egylábú a csirkecomb, a négylábú a kutya. Most már van értelme, jönnek a képek, pereg a film.
Vagyis, amint a száraz információkat képekké tudta alakítani az agyunk, engedelmesen és sikeresen dolgozik- képesek vagyunk tanulni, és emlékezni. A számok, nevek, adatok, egymáshoz nem kapcsolódó információk megjegyzéséhez átlagosan 30 ismétlésre van szükség. Ha ugyanezeket az információkat képekké, majd a képeket épkézláb történetté alakítjuk, egy-két ismétlés is elég a megjegyzéshez.

/Folytatjuk/
 



A bejegyzés trackback címe:

https://tanulasmodszertan.blog.hu/api/trackback/id/tr461535541

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Pénzpedagógus · http://www.eznemjatek.com 2009.11.19. 15:16:38

Én ugyan nem tudtam volna ezt ilyen tudományos megalapozottsággal kiértékelni, mint a doktornő, de a személyes tapasztalatom az itt leírtak minden szavát megerősíti.

Nem, nem vagyok gyakoroló pedagógus, csak egy a gyerekei fejlődését (és nem erőszakolt fejlesztését!) figyelemmel kísérő anya.

Egyszerűen elképzelni nem tudom, hogy ezeket az ismereteket miért nem veszi figyelembe a mai magyar iskola. Az oviban még így tanulnak a gyerekek. Aztán egy-két hónap alatt azt várják tőlük a suliban, hogy felejtsék el, hogy nemcsak egész agyukkal, hanem egész testükkel (mozgással is!) tanuljanak, felejtsék el, hogy asszociáljanak, csakis és kizárólag a szavak halmazát kell látniuk, és megjegyezniük.

Hát, nem tudom. Még az akkor 12 éves fiamnak is könnyebben sikerült elmagyaráznom az arányosságok ábrázolását koordináta-rendszerben, ha azt mondtam neki a padlócsempe-háló egyik pontjára állva, hogy "én vagyok az origo, velem szemben fut az y, tőlem jobbra meg az x tengely". És a gyerek szó szerint "kimozogta" a koordináta-pontokat, gondolatban össze is kötötte őket, és mindent értett. Volt egy kép és egy élmény, amihez köthette az ismeretanyagot. És nem mellesleg ötösre írta a dolgozatot...

bealina 2009.11.19. 20:18:58

Igen én diszlexiásan nem tudtam írni de egyedül megküzdöttem a hátrányommal.Kétszer annyit tanultam fele eredménnyel.Erre a tanár a füzetemet lobogtatta az osztály előtt hogy milyen béna vagyok.Örökre belém véste magát és szorongok ha mások előtt vagyok.Akkor is küzdöttem és báboztam magamnak játszottam jeleneteket amik fejlesztették az agyam.Beírásokat kaptam hogy rossz vagyok,de rájöttem ösztönösen segítettem magamon,fejlesztetem az agyam.Sajnos az angolt nem bírtam betüről megtanulni,és a tanár dobott.Úgy éreztem magam mint egy üres kólás doboz a szemétben.Akkor is hallásról szavakat tanultam a tesóimtól,a tévéből.Azok a tanárok látták hogy bajom van de csak szídtak,lealáztak és végül dobtak.Meséket olvastam és báboztam az ujjaimmal.Akkor is teljes értékű ember vagyok.De a matek nem ment.Mivel nem tudták mi a bajom azóta is szenvedek amiért nem tanítottak meg kezelni a figyelem kimaradásaimat,vagy a depressziómat.A számítógépet megtanultam három hónap alatt,okos vagyok de féloldalas.Nem tudok egy pénztárba beülni és jól visszaadni.Az az átkozott szorongás köszi oktatási rendszer puszi neked.

pusztai éva 2009.11.20. 12:51:04

@Süni:

Kedves Süni!

Ami egy mai átlagiskola átlagosztályában történik az kb. annyira idejétmúlt, mintha egy mai szülőszobában Semmelweis korabeli higienes viszonyok lennének.

Persze ez nem magyar sajátosság, a porosz iskola másutt is vígan túlél.

Hogy miért?

Mert a nagy rendszerek igen igen lassan változnak, ahogy egy óceánjáró is körülményesen fordul meg. És főként azért, mert sok tízezer ember, az egész közoktatás ellenérdekelt abban, hogy megtörténjen a semmelweis-i fordulat.

Az iskolarendszer teljesítménye ma nem kérhető számon, sehol nem vállalnak felelősséget az okított gyerekek fejlődéséért.

Most az van, hogy beadod a gyerekedet az iskolába, és hiába értelmes, egészséges, nincs garancia arra, hogy például megtanítják rendesen olvasni. Miért is nincs garancia? Miért is nem felelős az iskola a munkájáért Miért adják vissza a problémás gyereket a "feladónak", a családnak?

"Kedves szülők, kérem vegyék át otthon a gyerekkel az angolt/történelmet/fizikát/bármit!".

Hogy is van ez?

Amibe beletörik a bicskája a képzett pedagógusnak, azt lepasszolják a képzetlen szülőnek?!

És így tovább.

Beszéljünk ezekről a dolgokról kertelés nélkül, valszeg ez az első lépés a semmelweis-i fordulat irányába.

pusztai éva 2009.11.20. 21:27:44

@bealina:

Kedves Bealina!

Elismerésem az ügyes módszerekért, amikkel diszlexiádat kompenzáltad és nagy részét le is küzdötted. Az idegen nyelvekről sem kell lemondanom, vannak olyan nyelvtanárok és nyelviskolák, amelyek igazolt szakképesítéssel rendelkeznek diszlexiások tanításában. pl.
sbsnyelvstudio@gmail.com

A depresszió és a diszlexia gyakran együtt jár, az összefüggés, ha van ilyen, ma még egyáltalán nem világos. Ez persze nem vigasztal Téged, de talán hasznos lehet az info.

Ami viszont tényleg jó hír, hogy egyre több szakember szerint nem rendellenesség, csupán olyan másság, mint pl. a balkezesség. Ezért is felháborító, milyen értetlen, felkészületlen és elutasító a legtöbb pedagógus - tisztelet a ritka kivételeknek - a diszlexiásokkal.

Pénzpedagógus · http://www.eznemjatek.com 2009.11.26. 22:19:08

@pusztai éva: Kedves Éva!

Nézze el, ha némileg háborgóbb voltam, mint a Csendes-óceán vihar idején, de három gyerekem van a magyar közoktatás legkülönbözőbb szintjein (óvoda, általános és középiskola).

Hol kopogjam le, egyikük sem akadályozott a tanulási folyamataiban, bár a kicsinél (most négy éves) még akármi előfordulhat, de egyelőre semmi bajnak nincs jele (leszámítva a pöszeséget, amire mindenki azt mondja, hogy élettani, tehát kinövi).

Ettől függetlenül látom, hogy a nagyobbak szenvednek a tanulással. Abban az értelemben mindenképpen, hogy a tanulást sehogy sem tudják élményként megélni, hanem jó esetben csak egy nemszeretem, rosszabb esetben egy utált dologként.

Teljesen egyetértek azzal, hogy a magyar oktatási rendszer avítt módszereivel nem fognak javulni a mutatóink a PISA-felméréseken (meg úgy általában sehol).

A legrosszabb az egészben az, hogy szóvá sem tehetem, hogy a gyerekem számára valami más lenne az alkalmasabb, különben azt kockáztatom, hogy a gyerekem jegyei kizárólag az én nagy szám miatt kezdenek el romlani... Borzasztóan zavar ez a fajta kiszolgáltatottság!

Mit tehetek akkor én mint egyszerű szülő? Elkezdem képezni magam, utánajárok, -olvasok, aminek csak tudok, (nem véletlenül vagyok Önnek is rendszeres olvasója!) - és alkalmazom legalább itthon, hogy a tudás azért meglegyen. Nekem is, hogy ne teljesen szakképzetlenül legyenek rámhárítva az iskola feladatai, és a gyereknek is, hogy aztán meg tudja majd írni a dolgozatokat... No comment.

Ja, különben volt októberben egy Életrevaló Gyerek Konferencia, Alkér Orsolya szervezte. Ezen előadott dr. Vekerdy Tamás is, aki felvetette, hogy pl. Németországban a szülők kezdeményezései erőszakolták ki az oktatási rendszer megváltoztatását. Orsolya a jövő évi konferenciát már ennek jegyében szervezi, vagyis ez lenne az a fórum, ahol a szülők ez irányú kezdeményezéseit összefognák, és elindíthatnánk valamit ezen a téren. Mit szól ehhez?

Üdv:

:) Csilla :)

pusztai éva 2009.11.27. 15:48:44

Kedves Csilla!

A szülők, gyermekeik révén adják a megmunkálandó anyagot a közoktatás számára. Természetes /lenne/ tehát, hogy szigorú minőségellenőrei legyenek az iskolákban folyó munkának.

Ezzel szemben sok szülő azért nem mer vérlázító dolgokat sem szóvá tenni, mert tart a gyerekét sújtó következményektől.

Az iskolaszékeknek ilyen ellenőrző szerepük lett volna, de a közoktatás rendszere bedarálta ezt az intézményt is - hány helyen működnek ezek minőségellenőrként?

Igen, a szülői nyomás nagyon sokat tehet a megfelelő méretű változások kierőszakolásáért. Ma ugyanis általában a közoktatás belső érdekei legyőzik a kisebb nagyobb a reformokat, elszabotálják,ellehetetlenítik azokat.

A heti óraszámokon folyó sok évtizedes vita fontosabbnak tűnik, mint az hogy gyerekeink harmada nem tanul meg olvasni, a szegények semmi pluszt nem kapnak iskolázásuk során, a problémásokat kirekesztik és magukra hagyják, és gyerekek százezreinek kaloda, unalom, vergődés az osztálytermekben töltött idő.

Ezért is fogadjuk örömmel a változást szolgáló szülői véleményeket.

Pusztai Éva

nyári napközik:

délelőtt tanulunk, délután nyaralunk
11-14 éveseknek
június 20 - 24
június 27 - július 1
részletek, jelentkezés

tanulasmodszertan.hu

iskoláról, gyerekekről, tanulásról közérthetően a tanulasmodszertan.hu szerkesztésében

Friss topikok

süti beállítások módosítása